The article examines the essence of the concepts «media literacy» and «media education»; the pedagogical conditions of the process of formation of media literacy of future teachers in modern institutions of higher education of Ukraine are substantiated; the genesis of the phenomenon of media literacy in world science is analyzed, its role in the formation of professional qualities of future teachers as an actual component of the transversal competence of a modern specialist; possible options for the introduction and implementation of the main principles of media education and media literacy in the professional training of future teachers in modern institutions of higher pedagogical education are given. Globalization processes and socio-economic changes taking place in modern Ukraine have determined new directions for the formation of professional competence of future teachers. The competitiveness of future specialists depends on the quality of their mastery of knowledge, the culture of communication, the ability to think and act in accordance with the requirements of the modern labor market. Institutions of higher education are designed to create conditions for the training of innovative specialists who possess transversal competences and are able to ensure personal transversality – a new historical form of universality within the global world society. The modern system of training students in institutions of higher education is one of the urgent problems of domestic education, it must meet updated requirements and ensure the appropriate level of readiness of future specialists for effective professional activity. It has been proven that media literacy has become one of the key competencies in modern pedagogical education. The role of the teacher, according to the new paradigm, has changed from the traditional role of a consumer of information to an analyst who is able to critically rethink the phenomenon of media education, who is able to consciously analyze the information received and methodically competently use it in his professional activity.
У статті досліджується сутність понять «медіаграмотність» та «медіао-світа»; обґрунтовано педагогічні умови процесу формування медіаграмотності майбутніх педагогів у сучасних закладах вищої освіти України; проаналізовано генезис становлення феномена медіаграмотності у світовій науці, її роль у формування професійних якостей майбутніх педагогів як актуальної складової трансверсальної компетентності сучасного фахівця; наведено можливі варіанти запровадження та реалізації основних принципів медіаосвіти та медіаграмотності в професійній підготовці майбутніх учителів у сучасних закладах вищої педагогічної освіти.
Процеси глобалізації та соціально-економічні зміни, які відбуваються в сучасній Украї-ні, визначили нові напрями формування професійної компетентності майбутніх педагогів. Конкурентоздатність майбутніх фахівців залежить від якості оволодіння ними знаннями, культури спілкування, уміння мислити й діяти відповідно вимог сучасного ринку праці. Заклади вищої освіти покликані створити умови для підготовки фахівців інноваційного типу, які володіють трансверсальними компетентностями та здатні забезпечити особистістну трансверсальність – нову історичну форму універсальності в межах глобального світового суспільства. Сучасна система підготовки студентів у закладах вищої освіти є однією з нагальних проблем вітчизняної освіти повинна відповідати оновленим вимогам та забезпечувати належний рівень готовності майбутніх фахівців до ефективної професійної діяльності.
Доведено, що в сучасній педагогічній освіті медіаграмотність стала однією із ключових компетенцій. Роль педагога, відповідно до нової парадигми, набула змін від традиційної ролі споживача інформації до аналітика, спроможного критично переосмислювати феномен ме-діаосвіти, здатного усвідомлено аналізувати отриману інформацію та методично грамотно використовувати її у своїй професійній діяльності.