З’ясовано, що готовність до професійного самовизначення є багатоструктур-ним особистісним утворенням старшокласників, що дозволяє здійснювати стратегію формування професійного вибору на основі усвідомлення і погодження своїх інтересів, здібностей, можливостей, індивідуальних особливостей з вимогами професії і що виражається в цінніс-но-мотиваційній, когнітивній, діяльнісно-практичній, рефлексивній готовності старшокласників. Готовність оцінюється за рівнями і показниками. Визначено, що серед основних параметрів, за якими можна оцінити рівень готовність старшокласника до професійного самовизначення, є: наявність бажання й прагнень щодо професійного самовизначення та здійснення вибору професії, що вміщує ціннісні орієнтації, індивідуально виражені цілі, мотиви і стає визначальним у прояві активності, здійснення відповідних кроків для отримання майбутньої професії; прояв самостійності, ініціативності, відповідальності за прийняті рішення, прояв позитивних емоцій в ситуації вибору; інформованість, обізнаність про світ професій, готовність та прагнення отримувати, шукати і переробляти інформацію, оволодіння відповідними знаннями, вміннями і навичками для освоєння тієї чи іншої обраної професії; сформованість уміння планувати своє професійне життя, прогнозувати майбутню професійну діяльність; самооцінювання, знання своїх нахилів, зді-бностей, індивідуальних якостей, володіння способами самодіагностики і саморозвитку.
З’ясовано, що при виборі професії старшокласники надають перевагу мотиву матеріального благополуччя та мотиву престижності професії. Виявлено, що більшість старшокласників має середній рівень сформованості професійного самоусвідомлення, а також, що професія не займає значну частину їхнього життя, її цінність не усвідомлюється. Визначено, що у більшості старшокласників в першу чергу відсутня обізнаність про власні професійні можливості, превалює низький рівень знань про майбутню професію, а також відсутній життєвий план та професійний намір. Виявлено середній рівень у прийнятті рішень і прояву самостійності у питаннях професійної готовності, планування власного майбутнього професійного життя.
It was found out that the readiness for professional self-determination is a multi-structural personal formation of high school students, which allows to implement the professional choice forming strategy on the base of realization and adaptation of one’s interests, talents, abilities, individual characteristics with the requirements of the profession, and which is expressed in value-motivational, cognitive, practical-active, reflective readiness of high school students. Readiness is assessed by levels and indicators. It was defined that main parameters allowing to assess the level of a high school student’s readiness for professional self-determination include: the existence of desire and aspirations for professional self-determination and selection of a profession which includes value orientations, individually expressed goals, motives and which becomes determining in the demonstration of activity, accomplishment of appropriate steps for obtaining a future profession; manifestation of independence, initiative, responsibility for decisions made, displaying positive emotions in a choice situation; awareness, understanding of the world of professions, readiness and desire to receive, search and process information, mastery of relevant knowledge, abilities and skills for mastering one or another chosen profession; developed ability to plan one’s professional life, predict future professional activity; self-assessment, knowledge of one’s inclinations, abilities, individual qualities, mastery of self-diagnosis and self-development methods. It was found that when choosing a profession, high school students give preference to the motive of material well-being and the motive of the profession prestige. It was revealed that the majority of high school students have an average level of professional self-awareness, and also that the profession does not occupy a significant part of their lives, its value is not realized. It was determined that the majority of high school students first of all lack awareness of their own professional opportunities; a low level of knowledge about the future profession prevails; also, there is a lack of a life plan and professional intention. An average level of decision-making and independence in matters of professional readiness, planning one’s future professional life was revealed.