У статті висвітлено досвід впровадження спецкурсу «Навчання через гру», який реалізується в процесі професійної підготовки майбутніх вчителів початкової школи бакалаврів спеціальності 013 «Початкова освіта». Доведено, що одним із завдань курсу є підготовка до організації ігрового освітнього простору в НУШ засобами конструктора LEGO; усвідомлення сутності ігрового та діяльнісного підходів у навчанні молодших школярів; формування ціннісного ставлення до освітнього потенціалу гри, її розвивальних, навчальних та виховних можливостей; формування практичних умінь щодо керівництва ігровою діяльністю дітей молодшого шкільного віку на основі діяльнісного підходу (засобами конструкторів LEGO); формування вмінь організації педагогічної взаємодії тощо. Здійснено аналіз наукової літератури щодо уточнення трактування сутності поняття «освітній простір» та виокремлення різних точок зору його тлумачення як з інституційного (певна частка соціуму, де створено умови для розвитку особистості) і субстанціонального аспектів (відносно особистості; як педагогічна реальність, що концентрує в собі сутнісні ознаки простору, демонструє різноманітність можливих проявів освітньої діяльності людини і є результатом організації взаємодії особистості з об’єктами середовища).
Звернено увагу на важливість усвідомлення майбутніми вчителями філософії The LEGO Foundation, яка базується на діяльнісному підході в новому для вітчизняної педагогіки ракурсі і передбачає активну ігрову діяльність кожної дитини, залученість її у процес до вільної, керованої або гри за інструкцією, вмотивованість, активну позицію і відповідальність дитини за свій вибір («агентність»); важливість створення «стану потоку» у дитини як умови захоплення своєю діяльністю. Наголошено на важливості змісту, форм та методів роботи, які базуються на ідеях зарубіжних науковців щодо діяльнісного підходу в осучасненому ракурсі. Підкреслено важливість реалізації принципу «навчання через гру» з наданням грі радісного, значущого, активного, мотивуючого, соціального характеру; наголошено на впливовості гри щодо п’яти основних сфер розвитку дитини, а саме: фізичного, соціального, емоційного, когнітивного і креативного. Визначено доречність та результативність роботи у мікро-групах, командах й індивідуально в умовах дистанційного навчання щодо оволодіння освітнім потенціалом конструкторів LEGO. Узагальнено досвід взаємодії кафедри педагогіки і методики початкового навчання із фондом The LEGO Foundation при посередництві МОН України, описано змістовий компонент спецкурсу «Навчання через гру», вивчення якого сприяє формуванню готовності у майбутніх вчителів організовувати ігровий освітній простір у НУШ. Наведено приклади творчих завдань, проєктів, які викликали у студентів жвавий інтерес і були результативними, тощо.
The article highlights the experience of implementing the special course ‘Learning through Play’, which is implemented in the process of professional training of primary school teachers majoring in ‘Primary Education’ at the bachelor’s level. It is proved that one of the objectives of the course is to prepare for the organisation of playful educational space in primary school using LEGO; to understand the essence of game and activity-based approaches in teaching primary school children; formation of the value attitude towards educational potential of the game, its developmental, educational and educative opportunities; formation of practical skills of managing play activity of primary school children on the basis of activity approach (with LEGO use); to develop skills in organising pedagogical interaction, etc. The article analyses the scientific literature in order to clarify the interpretation of the essence of the concept ‘educational space and identifies different points of view on its interpretation from both the institutional (a certain part of society where conditions for personal development are created) and substantive aspects (in relation to the individual; as a pedagogical reality that concentrates the essential characteristics of space, demonstrates the diversity of possible manifestations of human educational activity and is the result of organising the interaction of the individual with the objects of the environment). Attention is drawn to the importance of future teachers’ understanding of The LEGO Foundation philosophy, which is based on the activity-based approach in a new perspective for domestic pedagogy and assumes active play of each child, involvement in free, controlled or guided play, motivation, active position and responsibility for the child’s choice (‘agency’); the importance of creating a ‘flow state’ in the child as a condition for engaging in their activity. The importance of the content, forms and methods of work based on the ideas of foreign scholars regarding the activity-based approach in a modern perspective is emphasised. The importance of implementing the principle of ‘learning through play is emphasised, giving play a joyful, meaningful, active, motivating and social character; the influence of play on the spotting of the main spheres of child development, namely physical development, social, emotional, cognitive and creative development is noted. The relevance and effectiveness of work in micro-groups, teams and individually in terms of distance learning to master the educational potential of LEGO constructors is determined. The experience of interaction between the Department of Theory and Methodology of Primary Education and The LEGO Foundation through the Ministry of Education and Science of Ukraine is summarized, the content component of the special course ‘Learning through Play’, the study of which contributes to the future teachers’ readiness to organize an educational game space in NUS is described. Examples are given of creative assignments, projects that aroused students’ keen interest and were productive, etc.