The article analyzes and theoretically substantiates new approaches to the implementation of an actual problem in the field of theory and methodology of professional education – the formation of foreign language communicative competence of future teachers. It is also noted that the research concept is ensured by the unity of methodological, theoretical and methodical aspects. We considered the forms of professional training of future teachers; ways of increasing the motivation of students of higher education to master the norms of a foreign language in a modern university; means of intensification and development of students’ creative and intellectual abilities; improvement of the quality of assimilation of educational material from a foreign language by means of modern communication and information technologies; accelerating the formation of foreign language communicative competence of future teachers. The phenomenon of globalization, the digitalization of social and economic processes in society, the definition of a number of transversal competencies in professional training for the unification of the requirements of the modern labor market pose an urgent need for higher education institutions to ensure a sufficient level of foreign language proficiency at the B 2 level, as a necessary tool for international communication and lifelong professional development. Current world trends in the training of future teachers in a modern university are the introduction of various innovative forms of educational and scientific work on the formation of foreign language competence. Academic mobility is one of the priority areas of activity of higher education institutions, which provides the opportunity for participants of the educational process to study, teach, do internships or conduct scientific activities in other higher education institutions on the territory of Ukraine or beyond. Such an organization of the educational process contributes to increasing the significance of foreign language skills for the future teacher as a tool for improving his professional level. Such organization of the educational process contributes to increasing the significance of foreign language skills for the future teachers as a tool for improving their professional level. It has been proven that the formation of foreign language competence also contributes to the solution and formation of other key competences, in particular, the readiness of the teacher for effective professional activity by means of the possibilities of media education resources.
У статті проаналізовано та теоретично обґрунтовано нові підходи до реалізації актуальної проблеми в галузі теорії і методики професійної освіти – формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів. Зазначається також, що концепція дослідження забезпечується єдністю методологічного, теоретичного та методичного аспектів. Розглянуто форми професійної підготовки майбутніх учителів; шляхи підвищення вмотивованості здобувачів вищої освіти до оволодіння нормами іноземної мови у сучасному університеті; засоби інтенсифікації та розвитку творчих, інтелектуальних здібностей студентів; поліпшення якості засвоєння навчального матеріалу з іноземної мови засобами сучасних комунікативно-інформаційних технологій; прискорення формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів іноземної мови. Процеси глобалізації, цифровізація соціальних та економічних процесів в суспільстві, визначення низки трансверсальних компетентностей в професійній підготовці для уніфікації вимог сучасного ринку праці ставить перед закладами вищої освіти нагальну потребу в забезпеченні достатнього ступеня володіння іноземною мовою на рівні Б 2, як необхідного інструмента для міжнародної комунікації та професійного вдосконалення впродовж життя. Актуальними світовими тенденціями підготовки майбутнього педагога в сучасному університеті є запровадження різних інноваційних форм навчальної та наукової роботи з формування іншомовної компетентності. Академічна мобільність є одним із пріоритетних напрямків діяльності закладів вищої освіти, що передбачає можливість учасників освітнього процесу навчатися, викладати, стажуватися чи проводити наукову діяльність тощо в іншому закладі вищої освіти на території України чи поза її межами. Така організація навчального процесу сприяє підвищенню значущості володіння іноземної мови майбутнім педагогом як інструментом для підвищення свого професійного рівня. Доведено, що сформованість іншомовної компетентності сприяє також вирішенню і становленню інших ключових компетентностей, зокрема готовності вчителя до ефективної професійної діяльності засобами можливостей ресурсів медіаосвіти.