Неконтрольоване споживання інформаційної продукції визначається як стихійні впливи на психіку дитини, яка легко переймає поведінку екранних героїв, некритично копіює їхню манеру поведінки. Це може призводити до закріплення небажаних форм поведінки, формування хибних уявлень про соціальні норми. Метою і завдання дослідження – теоретичне та емпіричне визначення особливостей впливу перегляду мультсеріалу «Оггі та кукарачі» на агресивну поведінку підлітків.
У дослідженні були використані теоретичні (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення) та емпіричні (тестування, спостереження, природний експеримент) методи. Для визначення рівня агресивної поведінки підлітків застосована «Методика діагностики показників та форм агресії» А. Басса і А. Даркі. За результатами визначення агресивності до та після перегляду мультсеріалу встановлено, що більшості підлітків притаманний середній рівень агресивності, що часто має ситуативний характер і не виступає їхньою стійкою особистісною характеристикою. Однак в експериментальній групі збільшилась кількість підлітків з високим рівнем агресивності з 21,4 % до 28,5 % та ворожості – з 21,4 % до 35,7 %. Їх поширеними проявами є роздратування, негативізм та образа, підвищилися показники фізичної агресії. Більшість підлітків схильні до негативних переживань, заздрості, схильності до грубощів, що може бути пов’язано з переглядом сцен насильства у мультфільму. У контрольній групі зміни не зафіксовані. В результаті проведеного дослідження встановлено збільшення кількості підлітків з високим рівнем агресивної поведінки, зафіксовано підвищення рівня ворожості серед підлітків. Зміст рекомендації щодо профілактики негативного впливу мас-медіа на особистість підлітка передбачає аргументовану регламентацію перегляду телебачення та пошуку інформації в інтернеті. Рекомендовано розвивати у підлітків складові їх загальних здібностей: відчуття часу, уміння планування свого часу та діяльності.
Introduction and current state of the research problem. Uncontrolled consumption of information products is defined as unregulated influences on the psyche of a child, who easily adopts the behavior of screen heroes and uncritically copies their mannerisms. This can lead to the consolidation of undesirable forms of behavior and the formation of erroneous ideas about social norms. The purpose and objectives of the study – Theoretical and empirical determination of the peculiarities of the influence of watching the animated series «Oggy and the Cockroaches» on aggressive behavior of teenagers.
Research methods. The research employed both theoretical (analysis, synthesis, comparison, generalization) and empirical (testing, observation, natural experiment) methods. To determine the level of aggressive behavior in teenagers, the «Methodology for Diagnosing Indicators and Forms of Aggression» by A. Bass and A. Darki was used. The statement of the main material research. According to the results of determining aggressiveness before and after watching the animated series, it was found that the majority of teenagers have a moderate level of aggression, which often has a situational character and is not their stable personal characteristic. However, in the experimental group, the number of teenagers with a high level of aggression increased from 21.4% to 28.5% and hostility from 21.4% to 35.7%. Their common manifestations are irritability, negativity, and insult, and the indicators of physical aggression increased. The majority of teenagers are prone to negative experiences, jealousy, and rudeness, which may be related to the scenes of violence in the cartoon. No changes were observed in the control group. Conclusions and perspectives of further researches. The research showed an increase in the number of adolescents with a high level of aggressive behavior, and an increase in hostility among them. The recommendation for preventing the negative influence of mass media on the personality of adolescents includes a reasoned regulation of television viewing and internet usage. It is also recommended to develop the components of their general abilities, such as time perception, planning skills, and activity management.