У публікації висвітлено проблему забезпечення якості вищої художньої освіти під час воєнного стану в Україні, розглянуто резервне здійснення навчання магістрів в дистанційному форматі. Проаналізовано загальну кількість відведених годин на вивчення освітнього компонента «творчий рисунок» на кафедрі образотворчого мистецтва Національного педагогічного університету імені М. П Драгоманова. Підкреслено актуальність проблеми навчання студентів у сучасному освітньо-художньому просторі, зазначено науковців, які працюють в даному напрямку дослідження. Розглянуто ефективність навчання творчого рисунка студентів-художників у медіапросторі, його позитивних і негативних аспектів. Представлено практичні й теоретичні методи використані в ході дослідження; розкрито суть поняття «скетчінг»; зазначено всесвітньо відомих іноземних і українських художників, які працювали в техніці скетчінг; описано основні принципи, призначення, переваги, властивості й засоби виразності скетчінгу, різноманітність його напрямків, надано загальну змістовну характеристику. Вказано на важливість вивчення техніки скетчінг в підготовці до майбутньої професійної художньої діяльності, її позитивні аспекти та вплив на формування базових технічних умінь. Спираючись на сучасні наукові дослідження виокремлено метод спекулятивного рисунка, зміст і мінуси його застосування в медіапросторі; висвітлено суть поняття дистанційне навчання та його обмежені можливості у підготовці студентів до професійної педагогічної діяльності. Описано процес підготовки магістрів першого курсу до виконання скетчінгу оголеної натури м’якими художніми матеріалами та порядок організаційних освітніх етапів проведення навчання в дистанційному форматі. Запропоновано до виконання низку творчих завдань, суть яких полягає у відтворені спрощених форм оголеної людської натури м’якими матеріалами; створенні однофігурної, багатофігурної композиції та авторського проєк-ту. Наголошено на важливості виконання завдань зі скетчінгу згідно описаних рекомендацій. Реалізовано творчий навчальний процес з використанням медіазасобів і технологій спрямованих на послідовність виконання самостійних практичних завдань із застосуванням зазначених методів, що є запорукою подальшої успішної художньої діяльності. Виявлено ефективність швидкого виконання скетчінгу оголеної натури, надано об’єктивну оцінку з подальшими рекомендаціями щодо їх майбутнього впровадження. Здійснено аналіз отриманих позитивних і негативних результатів різного художнього рівня підготовки магістрів, що супроводжується ускладненнями в подальшому виконанні живої натури.
This publication highlights the problem of providing the quality of higher art education during the martial law in Ukraine and considers reserve implementation of master’s education in a distance form. The total number of hours devoted to the study of the educational component «creative drawing» at the Department of Fine Arts of National Pedagogical Dragomanov University was analysed. The relevance of the problem of students’ education in modern educational artistic area is emphasized and scientists who work in this research direction are designated. This research work considers the effectiveness of teaching creative drawing of art students in the media space, its positive and negative aspects. Practical and theoretical methods used during the research are represented here; the subject of the concept «sketching» is disclosed; world-famous foreign and Ukrainian artists who worked in the sketching technique are listed; the main principles, purposes, advantages, properties and expressive means of sketching and the varieties of its movements are described and the general description is given. The importance of learning the sketching technique during the preparation for future professional artistic activity is indicated. This research also highlights the positive aspects of sketching and influence on formation of basic technical skills. Based on modern scientific research, the method of speculative drawing, the content and disadvantages of its use in the media are singled out. It emphasizes the essence of the concept of distance learning and its limited possibilities in preparing students for professional pedagogical activity. This work describes the process of preparing first-year masters for doing sketch of a naked art model with soft materials and defines the order of organizational educational stages of distance learning. A variety of creative tasks are offered, the essence of which are to reproduce simplified forms of naked human art model with the help of soft materials, creation of a figure composition, multi-figure composition and author’s project. The importance of doing sketching tasks according to the recommendations are emphasized. There was implemented a creative educational process using media and technologies aimed at the sequence of independent practical tasks using the specified methods, which is a guarantee of further successful artistic activity. The effectiveness of a rapid sketching of a nude model was found out and it is provided an objective assessment with further recommendations for their future implementation. There were analysed the obtained positive and negative results of different artistic levels of master’s training, which are accompanied by complications in the further realization of life drawing.