У статті висвітлено досвід використання навчальних картографічних посібників у процесі підготовки бакалаврів спеціальності 013 «Початкова освіта» до професійної діяльності. Здійснено аналіз фахових джерел щодо їх класифікації (атласи, електронні посібники, контурні, інтерактивні, стінні й настільні карти, глобуси, рельєфні карти, моделі) та ретроспективний огляд створення, наповнення і використання у початковій школі у контексті природничої та громадянської освіти.
Звернено дослідницьку увагу на напрями підготовки студентів до досліджуваної діяльності: співпрацю з Державним науково-виробничим підприємством «Картографія», розроблення занять з освітніх компонентів на основі картографічних посібників для використання під час офлайн та онлайн-навчання. Наголошено на важливості змісту, форм та методів роботи, які аргументовані фаховими методиками, базовані на ідеях міжнародних проєктів, що реалізовані впродовж періоду дослідження: «Впровадження демократичних цінностей у процес підготовки вчителя початкової школи в Україні та Норвегії» і «Розвиток громадянських компетентностей в Україні – DOCCU». Наведено тематику навчальних занять, які доцільно провести як на базі ДНВП «Картографія» («Види картографічної продукції та методика роботи з нею», «Дидактичні можливості картографічних посібників для формування основ громадянської компетентності учнів у процесі реалізації змісту освітніх галузей «Природнича» і «Громадянська та історична» у курсі «Я досліджую світ»), так і під час вивчення нормативних дисциплін з циклу фахової підготовки майбутніх учителів початкової школи. Приклади проведення таких занять оприлюднено на авторському ютуб-каналі за покликанням https://bit.ly/3K73xYW. Описано результативність фахової підготовки майбутніх учителів засобами картографічних посібників, що простежувалась: у поглибленні знань студентів про їх різноманітність, характеристики, дидактичні можливості під час використання на уроках із молодшими школярами; оволодінні вміннями методично правильно організовувати індивідуальну, парну, групову роботу учнів з картографічними посібниками під час уроків, позаурочної діяльності та в ході навчальних проєктів. Зауважено на дієвості групової й індивідуальної форм роботи здобувачів вищої освіти з картографічними посібниками в умовах дистанційного навчання в додатку «Google Jamboard».
The article highlights the experience of using educational cartographic quide in the process of bachelors preparing of 013 «Primary Education» specialty for professional activity. An analysis of professional sources according to their classification (atlases, electronic manuals, contour, interactive, wall and table maps, globes, relief maps, models) and a retrospective review of creation, filling and using them in primary school in the context of natural and civic education was carried out. Research attention was paid to the directions of student preparation for the research activity: cooperation with the State Research and Production Enterprise «Cartography», development of classes on educational components based on cartographic manuals for use during offline and online education. The importance of the content, forms and methods of work, which are substantiated by professional methods, based on the ideas of international projects implemented during the research period: «Introduction of democratic values into the process of primary school teacher training in Ukraine and Norway» and «Development of civic competences in Ukraine – DOCCU» is emphased
The topics of the training sessions, which are expedient to be conducted on the basis of the DNVP «Cartography» («Types of cartographic products and methods of working with them», «Didactic possibilities of cartographic guide for the formation of students’ civic competence foundations in the process of implementing the content of the educational fields «Natural» and «Civil and historical» in the course «I explore the world»), as well as during the study of normative disciplines from the cycle of professional training of future primary school teachers are given. Examples of such classes are published on the author’s YouTube channel at https://bit.ly/3K73xYW.
The effectiveness of the professional training of future teachers by means of cartographic guides is described, which was traced: in the deepening of students’ knowledge about their diversity, characteristics, didactic possibilities during use in lessons with younger schoolchildren; mastering the skills to methodically and correctly organize individual, pair, and group work of students with cartographic guide during lessons, extracurricular activities, and during educational projects. The effectiveness of group and individual forms of higher education students’ work with cartographic guides in the conditions of distance learning in the «Google Jamboard» application was noted.