The processes of digitalisation of society have intensified significantly over the past decade and have a remarkable impact on all spheres of human life, including education. The digitalisation of the Ukrainian society has significantly increased after signing the Association Agreement between Ukraine and the European Union, which requires alignment of the goals of information society development with the European benchmarks, published in a number of legislative and regulatory documents. Digital transformation has a significant impact on the education system through the development of innovations, new approaches, principles, methods and forms of educational interaction. The purpose of the article is to analyse the processes of digital transformation of society in the European and national contexts, to determine its role in the development of modern education. The study was conducted using theoretical methods, namely the analysis of legislative documents of various levels and researches, devoted to the issues of digitalisation of education in Ukraine and in the EU member states. Based on the theoretical analysis of the literature, the definitions of the key concepts functioning in the modern digital world are clarified. They are digital citizenship, digital consumers, digital state, digital security, and digital education. Digital education plays an important part in this process, as digital transformation processes should begin with the development of citizens’ digital competence and digital literacy. Actions to develop digital education are reflected in the scientific research of domestic scientists and emphasise the use of information and communication technologies as a tool for improving the efficiency of the educational process. It is figured out that the main trends of educational digitalisation under the influence of transformational processes in society include: cross-cutting development of digital competences, widespread use of digital technologies in the educational process, introduction of the open education principles, development and implementation of electronic educational platforms.
Процеси цифровізації суспільства значно інтенсифікувалися впродовж останнього десятиліття та здійснюють значний вплив на всі сфери життєдіяльності людини, включаючи освітню сферу. Цифровізація українського суспільства значно прискорилася після підписання Україною Угоди про Асоціацію з Європейським Союзом, яка вимагає узгодження цілей розвитку інформаційного суспільства з європейськими орієнтирами, що є викладеними в цілій низці законодавчих та нормативних документів. Цифрова трансформація чинить значний вплив на систему освіти через розроблення інновацій, вироблення нових підходів, принципів, методів та форм освітньої взаємодії. Метою статті є аналіз процесів цифрової трансформації суспільства в європейському та національному контекстах, визначення її ролі в розвитку сучасної освіти. Дослідження проведене з використанням теоретичних методів, а саме аналізу законодавчих документів різного рівня та наукових праць, що висвітлюють питання цифровізації освіти в Україні та в країнах-членах Європейського Союзу. На основі теоретичного аналізу літературних джерел уточнено сутність ключових понять, що функціонують в сучасному цифровому світі, зокрема: цифрове громадянство, цифрові споживачі, цифрова держава, цифрова безпека, цифрова освіта. Особливу роль в цьому процесі відіграє саме цифрова освіта, оскільки процеси цифрової трансформації мають починатися з формування цифрової компетентності та цифрової грамотності громадян. Дії щодо розбудови цифрової освіти відображені в наукових дослідженнях вітчизняних учених та наголошують на запровадженні інформаційно-комунікаційних технологій як інструменту підвищення ефективності освітнього процесу. Установлено, що до головних тенденцій освітньої цифровіза-ції під впливом трансформаційних процесів у суспільстві належать: наскрізне формування цифрових компетентностей, широке використання цифрових технологій в освітньому процесі, запровадження принципів відкритої освіти, розроблення та впровадження електронних освітніх платформ.