У статті окреслено проблеми, які принесла повномасштабна російсько-українська війна, що спричинила до того, що ситуація з психічним та фізичним здоров’ям молоді стала дуже складною й стосується не лише тих хто залишився на території України й потерпає від обстрілів, постійних повітряних тривог тощо, а й тих, хто виїхав за кордон, але перебуває у постійному стресі та депресії через розлуку з домом, друзями, рідними. У зв'язку з цим першочерговим завданням нашої держави поступово стає турбота про здоров'я нації, і особливо молодого покоління. Мета роботи є розкриття сутності здоров’язбережувальних технологій у контексті освітньої системи вищого навчального закладу України. Запропоновано умовно розподілити здоров’язбережувальні технології на кілька груп (фізкультурно-оздоровчі технології, екологічні здоров’язбережувальні технології, технології забезпечення безпеки життєдіяльності, здоров’язбережувальні освітні технології тощо). Визначено, що культура здоров'я є інтегративною особистісною освітою, що складається з когнітивно-мотиваційного, емоційного та вольового компонентів.
The article outlines the problems brought by the full-scale Russian-Ukrainian war, which caused the situation with the mental and physical health of young people to become very difficult and concerns not only those who remained on the territory of Ukraine and suffer from shelling, constant air raids, etc. , as well as those who have gone abroad, but are in constant stress and depression due to separation from home, friends, relatives. In connection with this, the primary task of our state is gradually becoming concern for the health of the nation, and especially of the young generation. The purpose of the work is to reveal the essence of health-saving technologies in the context of the educational system of a higher educational institution of Ukraine. It is proposed to conditionally divide health-preserving technologies into several groups (physical culture and health technologies, ecological health-preserving technologies, technologies for ensuring the safety of life activities, health-preserving educational technologies, etc.). It was determined that the culture of health is an integrative personal education consisting of cognitive-motivational, emotional and volitional components, components that, in turn, reflect the amount of knowledge, communicative tolerance, emotional stability, activity and volitional qualities that are indispensable an integral part of a person's lifestyle and individual culture. A correctly and competently prepared class schedule will allow many students to avoid fatigue and ensure their high working capacity. Thus, the issue of health-preserving pedagogy, the organization of an appropriate educational environment must include the topic of the psychological-pedagogical block of courses in professional development for all trainers-teachers.