Зі змінами, що відбулись в системі навчання, виникає потреба у більш глибокому вивченні особистості дитини, її внутрішнього світу, ніж це було раніше. Фізичне виховання не є винятком. Пошук нових цікавих методів подачі навчального матеріалу підвищує у дітей інтерес до занять, та робить їх продуктивнішими. Важливу роль у цьому процесі відіграють психофізіологічні особливості дітей певного віку.
У статті описано методичні підходи щодо формування програми розвитку здатності диференціювати просторові та часові характеристики рухів для дітей 8-10 років. Визначено основні психофізіологічні особливості дітей молодшого шкільного віку. Проаналізовано результати педагогічного спостереження, що проводилось з метою виявлення актуальних засобів та методичних рекомендації щодо їх застосування. Дослідження проводилось з метою підвищення ефективності експериментальної програми та адаптації її до сучасного навчального процесу.
With the changes that have taken place in the education system, there is a need for a more in-depth study of the child's personality, his inner world, than it was before. Physical education is no exception. The search for new interesting methods of presenting educational material in children interests in classes and makes them more productive. An important role in this process is played by the psychophysiological characteristics of children of a certain age. For the maximum positive effect from the lesson, it is worth taking into account the psychophysiological features of children of the selected age.
The article describes methodical approaches to the formation of a program for the development of the ability to differentiate spatial and temporal characteristics of movements for children 8-10 years old. The main psychophysiological features of children of primary school age are determined. The results of pedagogical observation, which was carried out with the aim of identifying actual tools and methodical recommendations for their use, were analyzed. The study was conducted with the aim of increasing the effectiveness of the experimental program and adapting it to the modern educational process.