У статті розглядаються теоретичні аспекти виховання в старших підлітків впевненості у собі в процесі занять дзюдо. Вивчення психолого-педагогічної літератури свідчить про актуальність проблеми виховання в старших підлітків впевненості у собі, яка зумовлена потребою суспільства у формуванні самодостатньої, цілеспрямованої, рішучої особистості, здатної адаптуватися до змін у суспільному житті, виявляти життєву позицію й уміння вирішувати складні освітні та швидкозмінні життєві проблеми. У статті зазначено про головні причини зниження уваги школярів до фізичної культури та фізкультурно-масової роботи. З’ясовано, що старший підлітковий вік є сенситивним щодо виховання впевненості у собі засобами єдиноборств. Рекомендовано педагогам під час організації освітнього процесу щодо виховання впевненості у собі старших підлітків враховувати такі вікові закономірності: інтенсивний фізичний та емоційний розвиток; нерівномірне дозрівання функціональних систем організму; усвідомлення своєї індивідуальності, формування самоповаги, прийняття себе; учні підліткового віку конфліктні в соціальній взаємодії й демонструють зверхню поведінку; формування життєвої позиції; критичні до себе й оточуючих та інші. Також визначені перспективи дослідження виховання в старших підлітків впевненості у собі в процесі занять дзюдо: особливості та динаміка вихованості окремих критеріїв та показників впевненості у собі в старших підлітків у процесі занять дзюдо протягом усього вікового періоду; прояви у старших підлітків впевненості у собі в процесі занять дзюдо; педагогічні умови, що сприяють вихованню у старших підлітків впевненості у собі під час уроків фізичної культури, тренувальних занять з дзюдо, фізкультурно-масової роботи; взаємозв'язок впевненості та невпевненості у собі старших підлітків в процесі освітньої діяльності; дзюдо як дієвий засіб виховання в старших підлітків впевненості у собі. Завдяки вивченню літератури визначено сутність і зміст поняття «впевненість у собі»: здатність старших підлітків свідомо здійснювати вибір діяльності, позитивно оцінювати особистісні навички для задоволення власних потреб та досягнення мети; уміння об’єктивно співвідносити своїх можливості із бажаним результатом, проявляти самооцінку та аналізувати результати своєї діяльності.
The article examines the theoretical aspects of raising self-confidence in older teenagers in the process of judo classes. The study of psychological and pedagogical literature shows the relevance of the problem of raising self-confidence in older teenagers, which is determined by the need of society for the formation of a self-sufficient, goal-oriented, decisive personality, capable of adapting to changes in social life, showing a life position and the ability to solve complex educational and rapidly changing life problems . The article mentions the main reasons for the decline in schoolchildren's attention to physical culture and mass physical education. It has been found that older adolescence is sensitive to the development of self-confidence through the means of martial arts. It is recommended that teachers take into account the following age patterns during the organization of the educational process for raising the self-confidence of older teenagers: intensive physical and emotional development; uneven maturation of the body's functional systems; awareness of one's individuality, formation of self-esteem, self-acceptance; Adolescent students are conflicted in social interaction and demonstrate superficial behavior; formation of life position; critical of themselves and others and others. Prospects for the study of the education of self-confidence in older teenagers in the process of judo classes are also determined: the peculiarities and dynamics of education of certain criteria and indicators of self-confidence in older teenagers in the process of judo classes throughout the entire age period; manifestations of self-confidence in older teenagers in the process of judo classes; pedagogic conditions that contribute to the development of self-confidence in older teenagers during physical education lessons, judo training classes, physical culture and mass work; the relationship between self-confidence and self-doubt of older teenagers in the process of educational activity; judo as an effective means of raising self-confidence in older teenagers. Thanks to the study of the literature, the essence and content of the concept of "self-confidence" was determined: the ability of older teenagers to consciously choose activities, to positively evaluate personal skills to meet their own needs and achieve a goal; the ability to objectively correlate one's capabilities with the desired result, show self-esteem and analyze the results of one's activities.