Існують тісні асоціативні взаємозв’язки між фізичним та розумовим розвитком людини, також встановлено, що систематичні заняття фізичними вправами позитивно впливають на фізичну та розумову працездатність. Мета дослідження – виявити можливість специфічного впливу тренувальних навантажень різної спрямованості на показники розумової працездатності юних спортсменок 13–15 років. Розглянуто особливості специфічного впливу тренувальних навантажень різної спрямованості на показники розумової працездатності юних спортсменів спеціалізованих інтернатних спортивних закладів. У дослідженні взяли участь спортсменки Броварського спортивного фахового коледжу (експериментальна група) (n=75), які згідно з класифікацією видів спорту за Дембо (1980) були розподілені на дві групи: група А – швидкісно-силові види спорту (n=28); група Б – види спорту на витривалість (n=47). Контрольну групу склали учениці 13–15 років (n=30), які не займалися спортом. Розумова працездатність обстежуваних оцінювалась за результатами розв’язання арифметичних задач. Дається порівняльний аналіз змін показників розумової працездатності обстежуваних. Виявлено, що специфіка тренувального процесу накладає відбиток на характер змін показників згаданої працездатності у юних спортсменок 13–15 років. Спрямованість тренувального процесу спеціалізує особливості розвитку розумової працездатності юних спортсменів підліткового віку. Під впливом тренувальних навантажень переважно спрямованих на розвиток якості витривалості відмічається покращання розумової працездатності (спостерігається достовірне зниження показника часу розв’язання задач та зменшення кількості помилок, здійснених у процесі тестування), тоді як під впливом навантажень швидкісно-силового характеру спостерігаються несуттєві зміни середніх значень часу розв’язання задач та суттєве збільшення кількості допущених помилок.
There are close associative relationships between physical and mental development of a person, and it has been established that systematic exercise has a positive effect on physical and mental performance. The purpose of the study is to identify the possibility of a specific effect of training loads of different orientation on the indicators of mental performance of young female athletes aged 13-15 years. The features of specific influence of training loads of different orientation on indicators of mental performance of young sportsmen of specialized boarding sports institutions are considered. The sportswomen of Brovary sports professional college (experimental group) (n=75) took part in the research, who according to the classification of sports by Dembo (1980) were divided into two groups: group A - speed and power sports (n=28); group B - endurance sports (n=47). The control group consisted of female students aged 13-15 years (n=30) who did not play sports. The mental performance of the subjects was assessed by the results of solving arithmetic problems. A comparative analysis of changes in the indicators of mental performance of the subjects is given. It is revealed that the specificity of the training process leaves an imprint on the nature of changes in the indicators of the mentioned performance in young female athletes aged 13-15 years. The orientation of the training process specializes the peculiarities of the development of mental performance of young sportsmen of adolescent age. Under the influence of training loads mainly aimed at developing the quality of endurance, there is an improvement in mental performance (there is a significant decrease in the indicator of time of solving problems and a decrease in the number of errors made during testing), while under the influence of loads of speed and power character there are insignificant changes in the average values of time of solving problems and a significant increase in the number of errors made.