У статті розглядається зміст єдності військово-патріотичного і фізичного виховання учнівської та студентської молоді. Виокремлено, що на сучасному етапі становлення й розвитку держави проблема військово-патріотичного виховання здобувачів освіти набуває дедалі більшої актуальності; необхідність її всебічного дослідження зумовлена потребою суспільства у самодостатній особистості, яка здатна розуміти свою роль у житті українського народу, Батьківщини та держави. У статті зазначено про вивчення сучасної психолого-педагогічної літератури щодо досліджуваної категорії, що останніми роками здійснено низку наукових досліджень щодо фізичного і військово-патріотичного виховання учнівської та студентської молоді у процесі прикладної фізичної підготовки. У процесі дослідження нами було використано методи військово-патріотичного виховання учнівської та студентської молоді засобами прикладної фізичної підготовки, військово-спортивними іграми: методи формування свідомості особистості, методи формування досвіду суспільної поведінки і діяльності, методи стимулювання поведінки і діяльності. Встановлено, що дієвим у військово-патріотичному вихованні учнівської та студентської молоді є проведення прикладної фізичної підготовки та військово-спортивних ігор, що сприяє поєднанню інтелектуальної, ігрової, змагальної та пізнавальної діяльності з діяльністю духовно-моральною. Зроблені висновки, що заняття з прикладної фізичної підготовки, військово-спортивних ігор допомагають учнівській та студентській молоді отримати нові знання та уявлення, новий практичний досвід, засвоїти правила та норми поведінки; спробувати себе в різних ролях та військово-патріотичних видах діяльності; отримати необхідні уміння й навички роботи в колективі. У процесі єдності військово-патріотичного і фізичного виховання педагоги спрямовували зусилля на: формування в здобувачів освіти любові, вірності та відданості до народу, Батьківщини, держави; суспільно значущої цілеспрямованості; духовно-моральної стійкості; готовності до саможертви; наявності почуття власної гідності та інше.
The article examines the content of the unity of military-patriotic and physical education of pupils and student youth. It is highlighted that at the current stage of the formation and development of the state, the problem of military-patriotic education of education seekers is becoming more and more relevant; the need for its comprehensive study is determined by society's need for a self-sufficient individual who is able to understand his role in the life of the Ukrainian people, the Motherland, and the state. The article mentions the study of modern psychological and pedagogical literature on the studied category, that in recent years a number of scientific studies have been carried out on the physical and military-patriotic education of pupils and students in the process of applied physical training. In the process of research, we used methods of military-patriotic education of schoolchildren and student youth by means of applied physical training, military-sports games: methods of forming personal consciousness, methods of forming experience of social behavior and activity, methods of stimulating behavior and activity. It has been established that applied physical training and military sports games are effective in the military-patriotic education of schoolchildren and students, which contribute to the combination of intellectual, playful, competitive and cognitive activities with spiritual and moral activities. Conclusions were made that classes on applied physical training, military sports games help pupils and student youth to gain new knowledge and ideas, new practical experience, learn rules and norms of behavior; try yourself in various roles and military-patriotic activities; to acquire the necessary skills and abilities to work in a team. In the process of the unity of military-patriotic and physical education, the teachers directed their efforts to: forming in the students of education love, loyalty and devotion to the people, the Motherland, the state; socially significant purposefulness; spiritual and moral stability; readiness for self-sacrifice; the presence of a sense of self-worth and others.