Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Considering professional competence of a teacher of higher mathematics at the technical university

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Rudyk, T. O.
dc.contributor.author Sulima, O. V.
dc.date.accessioned 2023-05-01T09:05:02Z
dc.date.available 2023-05-01T09:05:02Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Rudyk, T. O. Considering professional competence of a teacher of higher mathematics at the technical university / T. O. Rudyk, O. V. Sulima // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2022. – Вип. 85. – С. 169-175. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/40066
dc.description.abstract At the present stage of development of higher education, it requires new pedagogical thinking to meet the needs of society for intellectually developed, comprehensively educated and responsible specialists who can work creatively and constructively in constantly changing socio-economic conditions. The teacher is not only a carrier and transmitter of scientific information but is an organizer of the cognitive activities of students, their independent work and scientific creativity. The essential role of mathematics in the integrative approach to the implementation of science and mathematics education requires consistent, thorough and high-quality teaching. The professional competence of higher mathematics teacher at a technical university is the ability to carry out one’s professional activities. The purpose of the article is to substantiate that the main professional competence of a mathematics teacher is the ability not only to acquaint students with the basics of higher mathematics, but also to arouse interest in the discipline, to form mathematical competence of technical university students as an integral part of their general cultural and professional competences, to show the importance of mathematics knowledge and skills. The article identifies the basic competencies that together determine the success of higher mathematics teacher’s educative activities at the technical university. The represented result of questionnaires of first- and fourth-year students of the Instrument-Making Faculty of National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute” show the will of students to solve more problems of applied subjects, to implement independent work on search, development and solving the tasks during practical lessons that concern to future profession. uk
dc.description.abstract Вища освіта на сучасному етапі свого розвитку вимагає нового педагогічного мислення для задоволення потреб суспільства в інтелектуально розвинених, освічених і відповідальних фахівцях, здатних конструктивно та творчо працювати в соціально-економічних умовах, що постійно змінюються.Викладач є не лише носієм і передавачем наукової інформації, а й організатором пізнавальної діяльності студентів, їхньої самостійної роботи, наукової творчості. Суттєва роль математики в інтегративному підході до реалізації природничо-математичної освіти вимагає послідовного, ґрунтовного, якісного її викладання. Професійна компетентність викладача вищої математики в технічному університеті – це здатність до здійснення своєї професійної діяльності. Мета статті – обґрунтувати, що основна професійна компетентність викладача математики полягає в умінні не тільки познайомити студентів з основами вищої математики, а й викликати зацікавленість до предмета, сформувати математичну компетентність студентів технічного університету як невід’ємний складник їхньої загальнокультурної і професійної компетентності, а також показати значимість математичних знань і вмінь. У статті визначені базові компетентності, які в сукупності визначають успіх викладацької діяльності викладача вищої математики в технічному університеті. Наведено результати анкетування студентів I та IV курсів приладобудівного факультету Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського”, яке свідчить про бажання студентів на практичних заняттях із вищої математики більше розв’язувати задачі прикладної тематики, проводити самостійну роботу з пошуку, розроблення та розв’язку задач, що стосуються майбутньої професії. uk
dc.language.iso en uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject professional competency uk
dc.subject teacher uk
dc.subject mathematics uk
dc.subject students uk
dc.subject problem-based learning uk
dc.subject motivation uk
dc.subject questionnaire uk
dc.subject professional activities uk
dc.subject професійна компетентність uk
dc.subject викладач uk
dc.subject математика uk
dc.subject студенти uk
dc.subject проблемне навчання uk
dc.subject мотивація uk
dc.subject професійна діяльність uk
dc.title Considering professional competence of a teacher of higher mathematics at the technical university uk
dc.title.alternative Про професійну компетентність викладача вищої математики в технічному університеті uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 378: 53
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.85.36


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics