Дисертація присв’ячена теоретично-експериментальному дослідженню проблеми розвитку метро-ритмічного чуття майбутніх учителів музики в процесі фахової підготовки (ансамблі українських народних інструментів) здійснено системний аналіз професійної підготовки такого фахівця; розглянуто специфіку роботи керівника народно-інструментального колективу; розроблено й експериментально перевірено педагогічні умови розвитку метро-ритмічного чуття майбутнього вчителя музики, яка ґрунтується усебічному розвитку музичних здібностей виконавців-ансамблістів та творчій індивідуальності керівника колективу.
The dissertation is devoted to the theoretical and experimental research of the problem of development of metro-rhythmic sense of future music teachers in the process of professional training (ensembles of Ukrainian folk instruments); carried out systematic analysis of professional training of such a specialist; considered the specifics of the head of the folk-instrumental team; developed and experimentally tested pedagogical conditions for the development of metro- rhythmic sense of the future music teacher, which is based on the comprehensive development of musical abilities of ensemble performers and creative individuality of the team leader.