Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Осмислення феномену виховання крізь призму ретроспективного погляду і сучасності

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Корнят, В. С.
dc.contributor.author Мартіросян, Л. А.
dc.date.accessioned 2023-02-27T10:46:40Z
dc.date.available 2023-02-27T10:46:40Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Корнят, В. С. Осмислення феномену виховання крізь призму ретроспективного погляду і сучасності / В. С. Корнят, Л. А.Мартіросян // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2022. – Вип. 89. – С. 66-72. – DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.89.14 uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/39331
dc.description.abstract Стаття присвячена проблемі осмислення феномену виховання на різних історичних етапах розвитку педагогічної теорії та практики. Визначено, що виховання, як основна категорія педагогічної теорії, під тиском об’єктивних чин- ників суспільного життя потребує радикального перегляду наукових теорій та реорганізації основних концептуальних уявлень про нього. Проаналізовано підходи до осмислення феномену виховання у зарубіжній і вітчизняній педагогічній теорії і практиці у різні історичні періоди. Встановлено їх кореляцію з законами суспільного розвитку. Обґрунтовано, що кожен історичний етап детермінував свої особливості розуміння феномену виховання. У традиційних аграрних суспільствах, воно розглядалось у контексті філософських та релігійних учінь, через призму категорії навчання, навіть, без врахування і розуміння його об’єкту – дитини. В епоху промислового суспільства під впливом об’єктивних чинників розвитку науки, виховання почало осмислюватись через призму педологічних знань та його соціальних характеристик. У цей період усвідомлюються важливі сутнісні характеристики феномену виховання – соціальні, педагогічні та пси- хологічні; виховні процеси означуються як спеціально організовані, керовані, цілеспрямовані. Досліджено вплив соціо- культурних змін інформаційного суспільства на зміну виховної ситуації. Розглянуто основі чинники, що обумовлюють появу нових якостей та сутнісних ознак феномену виховання. Обґрунтовано, що стихійність та неконтрольованість стали превалюючими характеристиками виховних процесів, а педагогічна протидія – їх важливою частиною. Доведе- но, що термін «виховання» сьогодні набуває нових ознак та дефініцій, тому традиційні фундаментальні теоретичні уявлення про нього не відповідають виховній реальності; актуалізуються більш перспективні теоретичні підходи до його осмислення, зокрема – соціокультурний. uk
dc.description.abstract The article reveals the main problems of the understanding the phenomenon of education at different historical stages of the development of pedagogical theory and practice. It is proved in the article that education as a pedagogical category requires a radical revision of scientific theories and reorganization of the main conceptual ideas about it. A special attention is paid to different approaches to understanding of the phenomenon of education in foreign and domestic pedagogical theory and practice at different historical stages. The correlation between the approaches to comprehension of the phenomenon of education and the laws of social development is established in the article. Each historical stage determines its own peculiarities of the understanding of education. In traditional agrarian societies education was considered in the context of philosophical and religious teachings, without understanding of its object – the child. In the era of industrial society, under the influence of the development of science education began to be understood through the prism of pedagogical knowledge and its social characteristics. The essential signs of the phenomenon of education are realized – social, pedagogical and psychological; educational processes are characterized as specially organized, managed, purposeful. The influence of sociocultural changes of the informational society on the change in the educational situation is shown in the article. Spontaneity and uncontrollability became the prevailing characteristics of the educational processes, pedagogical opposition became an important characteristic of education. The author proves that the term “education” acquires new features and definitions; traditional fundamental approach does not correspond to the educational reality, more promising approaches to its understanding are actualized, especially sociocultural. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject феномен виховання uk
dc.subject соціокультурна виховна реальність uk
dc.subject підходи до виховання uk
dc.subject сутнісні ознаки виховання uk
dc.subject тригери змін уявлень про виховання uk
dc.subject педагогічна протидія uk
dc.subject соціокультурний підхід uk
dc.subject the phenomenon of education uk
dc.subject sociocultural educational reality uk
dc.subject approaches to education uk
dc.subject essential features of education uk
dc.subject triggers of changes in perception of education uk
dc.title Осмислення феномену виховання крізь призму ретроспективного погляду і сучасності uk
dc.title.alternative Understanding the phenomenon of education through the prism of retrospect and modernity uk
dc.type Article uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу