Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Специфіка підготовки вчителів музичного мистецтва і хореографії до жанрово-стильового аналізу

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Мозгальова, Наталія Георгіївна
dc.contributor.author Сушицький, Микола Іванович
dc.contributor.author Новосадова, Анна Анатоліївна
dc.date.accessioned 2023-02-16T09:56:40Z
dc.date.available 2023-02-16T09:56:40Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Мозгальова, Н. Г. Специфіка підготовки вчителів музичного мистецтва і хореографії до жанрово-стильового аналізу / Н. Г. Мозгальова, М. І. Сушицький, А. А. Новосадова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2022. - Вип. 28. - С. 69-75. - https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.10 uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/39232
dc.description.abstract Розкривається теоретико-методологічний підхід до питання жанрово-стильового аналізу. Висвітлено музикознавчі підходи до питань жанру та стилю, показано їх комплексну природу. Підкреслено, що розуміння визначених категорій є надзвичайно важливим для професійної підготовки вчителів музичного мистецтва та хореографії. Поперше, це пов’язано з їх виконавською діяльністю, а саме з авторським прочитанням ними музичних композицій, що потребує визначення жанрово-стильових орієнтирів та їх розуміння крізь призму виразових засобів. По-друге, з педагогічною діяльністю, адже є важливим формування навиків аналізу в учнів. Наголошено, що метою жанрово-стильового аналізу є розуміння особливостей жанру та стилю, до яких належить творчість композитора, визначення типових рис його творчості, виразових засобів твору. Запропоновано план жанрово-стильового аналізу на прикладі Сьомої камерної симфонії Є. Станковича. uk
dc.description.abstract The article reveals a theoretical and methodological approach to the issue of genre and style analysis. One of the key moments of the modern stage of society's development is the reform of the higher education system. This requires new approaches, forms and methods of learning. The professional training of a music teacher requires mastery of pedagogical and musical skills. The expediency of forming the skills of genre and style analysis of students of musical and pedagogical institutions of higher education is determined by professional activity. The lesson of musical art involves introducing students to highly artistic musical samples. The teacher must have the skills to analyze a musical work. An important aspect of a teacher's professional erudition understands the peculiarities of the composer's authorial identification. In our opinion, it is expedient to consider means of expression in music through the prism of genre and style, which will contribute to creating a full-fledged idea for students about the work of the composer in general and about the musical work in particular. Therefore, the problem of genre-style analysis of an artistic work is actualized in the process of professional training of future music teachers. Musicological approaches to issues of genre and style are highlighted, and their complex nature is shown. It is emphasized that the understanding of defined categories is extremely detrimental to the professional training of future music teachers. First of all, it is connected with their performing activities, namely with their authorial reading of musical compositions, which requires the definition of genre-stylistic guidelines and their understanding through the prism of expressive means. Secondly, with pedagogical activity, there is still the formation of analytical skills in students. It is emphasized that the purpose of the genre-style analysis is to understand the features of the genre and style to which the composer's work belongs, to determine the typical features of his work, and the means of expression of the work. A plan of genre-style analysis based on the example of Seventh Chamber Symphony by Ye. Stankovych is proposed. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher НПУ імені М.П. Драгоманова uk
dc.subject вчителі музичного мистецтва і хореографії uk
dc.subject виконавська діяльність uk
dc.subject жанрово-стильовий аналіз uk
dc.subject навички uk
dc.subject творчість uk
dc.subject genre and style analysis uk
dc.subject future music teachers uk
dc.title Специфіка підготовки вчителів музичного мистецтва і хореографії до жанрово-стильового аналізу uk
dc.title.alternative Specifics of training teachers of musical art and choreography for genre and style analysis uk
dc.type Article uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу