У статті розглядається методика військово-патріотичного виховання здобувачів вищої освіти у процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності. Зазначено про актуальність обраного дослідження, яка зумовлена потребою суспільства у відповідальній, впевненій у собі, рішучій, фізично підготовленій особистості, яка здатна розуміти й
усвідомлювати свою роль у житті народу, держави, Батьківщини та бути готова до її захисту. Нами уточнено методику військово-патріотичного виховання здобувачів вищої освіти у фізкультурно-оздоровчій діяльності, що передбачає поєднання дієвих змісту, форм, педагогічних умов з урахуванням розроблених критеріїв та показників
досліджуваного феномену.Методика передбачала реалізацію ефективних педагогічних умов, а саме: впровадження дієвих змісту, форм і методів з метою виховання в здобувачів вищої освіти мотивації до військово-прикладної підготовки та готовності до строкової військової служби в Збройних Силах України; залучення здобувачів вищої освіти до організації та проведення змагань з різних видів фізкультурно-оздоровчої та військово-прикладної підготовки на основі створення
ситуацій успіху; забезпечення комплексної роботи з викладачами та тренерами щодо військово-патріотичного виховання здобувачів вищої освіти у процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності. Визначено наступний зміст військово-патріотичної діяльності: військово-спортивні ігри та командні змагання, п’ятиборство, кульова стрільба, заняття спортивно-ігровою діяльністю, фізична та військово-тактична підготовка. Військово-прикладними види спорту (подолання перешкод, багатоборство, стрільба по мішенях, орієнтування на місцевості, плавання в обмундируванні та ін.). Традиційні фізкультурно-оздоровчі заходи (легка атлетика, спортивні ігри та інші).
Процес військово-патріотичного виховання здобувачів вищої освіти у фізкультурно-оздоровчій діяльності побудований на основі методологічних та психолого-педагогічних концепцій: особистісно-орієнтованого виховання, особистісно розвивального навчання та інших; принципів: доступності, наочності, системності, суб’єкт-суб’єктної взаємодії та інших.
The article examines the methodology of military-patriotic education of higher education students in the process of physical culture and health-related activities. The relevance of the selected research is indicated, which is determined by society's need for a responsible, self-confident, determined, physically fit individual who is able to understand and realize his role in the life of the people, the state, the Motherland and be ready to protect it. We specified the methodology of military-patriotic education of higher education students in physical culture and health activities, which involves a combination of effective content, forms, and pedagogical conditions, taking into account the developed criteria and indicators of the studied phenomenon. The methodology provided for the implementation of effective pedagogical conditions, namely: the introduction of effective content, forms and methods with the aim of instilling in students of higher education motivation for applied military training and readiness for conscript military service in the Armed Forces of Ukraine; involvement of higher education students in the organization and holding of competitions in various types of physical and recreational and military applied training based on the creation of success situations; ensuring comprehensive work with teachers and trainers regarding the military-patriotic upbringing of higher education students in the process of physical culture and health activities. The following content of military-patriotic activity is defined: military-sports games and team competitions, pentathlon, shooting, sports and game activities, physical and militarytactical training. Military-applied sports (overcoming obstacles, all-around, target shooting, terrain orientation, swimming in
uniform, etc.). Traditional physical culture and health activities (athletics, sports games and others). The process of militarypatriotic education of students of higher education in physical culture and health activities is built on the basis of methodological and psychological-pedagogical concepts: personal-oriented education, personal-developmental training and others; principles: accessibility, clarity, systematicity, subject-subject interaction and others.