У статті розглянуті теоретичні підходи до проблеми професійного самовизначення старшокласників з порушеннями зору. Встановлено необхідність управління процесом професійного самовизначенням школярів, яке має бути спрямоване на вивчення його інтересів, психологічних механізмів, які забезпечують самопізнання та самооцінку особистісних якостей, ідентифікацію сформованості знань та уявлень про майбутню професійну діяльність, як в соціальній необхідності даної професії так і в плані можливостей оволодіти неї. Вибір професії особами з порушеннями зору має труднощі, які з одного боку пов’язані із обмеженою кількістю професій якими вони можуть оволодіти, адже багато професій потребують саме візуального контролю. З іншого – психологічними особливостями даної категорії осіб, а саме труднощами пізнання як зовнішнього світу, так і власних внутрішніх морально-психологічних якостей, які мають значний вплив на їх подальші життєві перспективи та плани в тому числі і професійне самовизначення. Формування професійного самовизначення школярів з порушеннями зору потребує посиленого педагогічного керівництва. Формування професійного самовизначення школярів з порушеннями зору потребує посиленого педагогічного керівництва.
The article considers theoretical approaches to the problem of professional self-determination of senior students with visual impairment. Professional self-determination is seen as a process of decision-making by the person concerning the choice of future work. The necessity of management of the process of professional self-identification of pupils, which should be directed on studying of his interests, psychological mechanisms, which provide self-knowledge and self-evaluation of personal qualities, identification of knowledge formation and ideas about future professional activity, both in social necessity of this profession and in terms of opportunities to master it, has been established. Among the factors that influence the process of professional self-determination should be distinguished: Objective (level of training, state of health, awareness of the world of professions); subjective (interests, abilities, temperament, character) and social (social environment, level of education of parents, mass media, literature, culture and art, etc.).
The choice of profession by people with visual impairments has difficulties, which on the one hand are connected with a limited number of professions which they can study, because many professions require precisely visual control. On the other – psychological features of this category of persons, namely difficulties of knowledge of both the external world and their own internal moral and psychological qualities, which have a significant influence on their further life prospects and plans, including professional self-identification. The formation of professional self-identification of pupils with visual impairments requires strengthened pedagogical guidance, i.e. professional orientation. Professional orientation of persons with visual impairment provides application of a combination of psychological-pedagogical, medical and organizational measures of influence on pupils with the purpose of revealing and forming in them professional interests and abilities and influence on choice of profession according to visual, mental and physical capacities, personal preferences and social-economic needs of society. Pedagogical guidance in the process of professional self-determination does not limit the individual's freedom of action, because the free choice of a profession does not happen spontaneously and must be subordinated to the conscious need of the individual, and the aspirations and intentions of the individual must be consistent with the needs of society. Forms and methods of work on forming professional self-identification of persons with visual impairment should be directed primarily on self-knowledge and development of skills to carry out analysis of professions, taking into account their interests and psychophysical opportunities.