Сучасний розвиток світової цивілізації характеризується швидкими темпами впровадження нових інформаційних технологій та глобалізаційними процесами. Прогрес практично всіх галузей людської діяльності залежить від людей, які нестандартно сприймають навколишній світ, надзвичайно активні, енергійні, працездатні та можуть досягати високих результатів у обраній сфері діяльності. Отже, проблема обдарованості, творчості, інтелекту виступає на перший план у державній політиці, визначаючи пошук, навчання та виховання обдарованих дітей та молоді.
Проблема виявлення, розвитку та навчання обдарованих дітей викликає значний інтерес в педагогічному середовищі в умовах реалізації Концепції Нової української школи. Численні дослідження особливостей розвитку обдарованих дітей підкреслюють актуальність цієї проблеми як в нашій країні, так і за її межами. Особлива увага приділяється формуванню та розвитку творчих здібностей дітей саме з перших кроків їх навчання в початковій школі. Обдарованими називають молодших школярів, які, на думку фахівців, завдяки своїм видатним здібностям демонструють високі досягнення в одній або кількох сферах: інтелектуальній, у сфері творчого чи продуктивного мислення, організаційної, художньої, спортивної тощо. Чіткі критерії обдарованості ще не розроблено, хоча більшість фахівців погоджується з думкою, що випереджаючий розвиток притаманний обдарованим дітям, тобто випереджати своїх однолітків за рядом психічних параметрів. У пізнавальній сфері це проявляється у надзвичайній допитливості, здатності стежити за кількома процесами одночасно, активно досліджувати навколишній світ, сприймати зв’язки між явищами та робити відповідні висновки, створюючи альтернативні системи в уяві. Представлено досвід авторів щодо форм та змісту навчальної роботи з учнями з метою розкриття їх творчого потенціалу. Розбудова Нової української школи, викликана потребою пошуку відповідності сучасних потреб української освіти світовим стандартам, передбачає створення умов для забезпечення виявлення й розвитку обдарованих дітей, реалізацію їх потенційних можливостей. У Концепції «Нова українська школа» підкреслюється, що кожна дитина – неповторна, наділена від природи унікальними здібностями, талантами та можливостями, а «місія нової української школи – допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини» на засадах особистісно-орієнтованої моделі освіти та принципу дитиноцентризму. Особливо важливою є роль учителя в становленні особистості обдарованої дитини молодшого шкільного віку, оскільки зовнішні впливи на учня здійснюються впродовж подальшого життя. У Професійному стандарті «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», що став першим професійним стандартом в Україні, затвердженим на національному рівні, визначено «здатність до врахування при створенні освітнього середовища індивідуальних потреб учнів, в тому числі й обдарованих дітей» однією з провідних професійних компетентностей вчителя початкових класів.
The modern development of world civilization is characterized by the rapid pace of introduction of new information technologies and globalization processes. The progress of almost all areas of human activity depends on people who have a non-standard perception of the world around them, are extremely active, energetic, able to work and can achieve high results in the chosen field of activity. Thus, the problem of giftedness, creativity, intelligence comes to the fore in public policy, determining the search, education and upbringing of gifted children and youth. The problem of identifying, developing and teaching gifted children is of great interest in the pedagogical environment in the implementation of the Concept of the New Ukrainian School. Numerous studies of the development of gifted children emphasize the urgency of this problem in our country and abroad. Particular attention is paid to the formation and development of children's creative abilities from the first steps of their education in primary school. Gifted are junior high school students who, according to experts, due to their outstanding abilities demonstrate high achievements in one or more areas: intellectual, creative or productive thinking, organizational, artistic, sports and more. They have clear criteria for giftedness not yet developed, although most experts agree that advanced development is inherent in gifted children, that is, ahead of their peers in a number of mental parameters. In the cognitive sphere, this is manifested in extreme curiosity, the ability to monitor several processes simultaneously, actively explore the world around us, perceive the connections between phenomena and draw appropriate conclusions, creating alternative systems in the imagination. The authors' experience on the forms and content of educational work with students in order to reveal their creative potential is presented. The development of the New Ukrainian School, caused by the need to find compliance with modern needs of Ukrainian education to world standards, involves creating conditions to ensure the identification and development of gifted children, the realization of their potential. The New Ukrainian School Concept emphasizes that each child is unique, endowed by nature with unique abilities, talents and opportunities, and the "mission of the new Ukrainian school is to help discover and develop the abilities, talents and abilities of each child" based on personality-oriented model education and the principle of child-centeredness. The role of the teacher is especially important in the formation of the personality of a gifted child of primary school age, as external influences on the student are carried out during later life. The Professional Standard "Primary Teacher of General Secondary Education", which became the first professional standard in Ukraine approved at the national level, defines "the ability to take into account in creating an educational environment the individual needs of students, including gifted children" one of the leading professional competencies of primary school teachers.