В умовах сьогодення соціально-економічний розвиток держави диктує нові вимоги до якості професійної підготовки фахівців морського профілю, що здатні успішно і ефективно здійснювати свою професійну діяльність. Подальша професійна діяльність моряків залежить від рівня підготовки у вищому навчальному закладі й практичного досвіду роботи. Тому в системі якісної підготовки існують професійні вимоги до компетентності фахівців морського профілю, відображені в нормативних документах та освітньому стандарті з підготовки фахівців морського профілю.
У статті розглянуто ефективну професійну підготовку фахівців морського профілю з урахуванням співвідношення вимог професійного та освітнього стандартів, аналіз відповідних документів; виокремлено компетенції з освітнього стандарту. У результаті аналізу професійних морських документів, аналізу освітньої програми з підготовки моряків виявлено протиріччя в системі підготовки фахівців морського профілю, а саме: між вимогами, відображеними в професійному стандарті, і вимогами освітнього стандарту; між освітнім стандартом і програмою підготовки фахівців морського профілю у вищому навчальному закладі. Зауважено, що вимоги освітнього та професійного стандарту повинні збігатися. Освітній стандарт у програмі закладів вищої освіти реалізується формуванням знань, умінь і навичок, а також особистісних якостей, які відображаються в концептах. На наш погляд, професійні якості, знання технічної й англійської мов є ефективним засобом при формуванні концептосфери фахівців морського профілю. Отже, необхідним є вдосконалення системи підготовки фахівців морського профілю, яка буде передбачати особистісне вдосконалення фахівця і формування цілісної картини світу засобами якісної освіти фахівців морської галузі.
В современных условиях социально-экономическое развитие государства диктует новые требования к качеству профессиональной подготовки специалистов морского профиля, способных успешно и эффективно осуществлять свою профессиональную деятельность. Дальнейшая профессиональная деятельность моряков зависит от уровня подготовки в высшем учебном заведении и практического опыта работы. Поэтому в системе качественной подготовки существуют профессиональные требования к компетентности специалистов морского профиля, отраженные в нормативных документах и образовательном стандарте по подготовке специалистов морского профиля. В статье рассматривается профессиональная подготовка специалистов морского профиля с учетом соотношения требований профессионального и образовательного стандартов, анализ соответствующих документов; выделены компетенции образовательного стандарта. В результате анализа профессиональных морских документов, анализа образовательной программы по подготовке моряков обнаружены противоречия в системе подготовки специалистов морского профиля, а именно: между требованиями, отраженными в профессиональном стандарте, и требованиями образовательного стандарта; между образовательным стандартом и программой подготовки специалистов морского профиля в вузе. Замечено, что требования образовательного и профессионального стандарта должны совпадать. Образовательный стандарт в программе высших учебных заведений реализуется формированием знаний, умений и навыков, а также личностных качеств, которые отражаются в концептах. На наш взгляд, профессиональные качества, знания технического и английского языков является эффективным средством при формировании концептосферы специалистов морского профиля. Итак, необходимо совершенствование системы подготовки специалистов морского профиля, которая будет предусматривать личностное совершенствование специалиста и формирования целостной картины мира средствами качественного образования специалистов морской отрасли.
In today’s conditions, the socio-economic development of the state dictates new requirements for the quality of training of marine professionals who are able to successfully and effectively carry out their professional activities. Further professional activity of seafarers depends on the level of training in a higher educational institution and practical experience. Therefore, in the system of quality training there are professional requirements for the competence of marine specialists, reflected in the regulations and educational standard for the training of marine specialists. The article considers the effective professional training of marine professionals, taking into account the ratio of professional and educational standards, analysis of relevant documents; competences from the educational standard are singled out. As a result of the analysis of professional maritime documents, the analysis of the educational program on training of seafarers contradictions in system of preparation of experts of a marine profile are revealed, namely: between the requirements reflected in the professional standard and requirements of the educational standard; between the educational standard and the training program for marine professionals in higher education. It is noted that the requirements of educational and professional standards must match. The educational standard in the program of higher education institutions is realized by the formation of knowledge, skills and abilities, as well as personal qualities that are reflected in the concepts. In our opinion, professional qualities, knowledge of technical and English languages are an effective tool in the formation of the conceptual sphere of marine professionals. Therefore, it is necessary to improve the system of training specialists in the maritime profile, which will include personal improvement of the specialist and the formation of a holistic picture of the world by means of quality education of specialists in the maritime sector.