За умов утвердження української державності на всіх рівнях життєдіяльності та боротьбою за національні інтереси як у самій країні, так і за її межами надзвичайної ваги набуває підготовка майбутніх учителів суспільствознавчої галузі, які мають значний вплив на процеси формування національної свідомості, громадянської позиції, моральних якостей зростаючої особистості. У статті висвітлюється стан підготовки майбутніх учителів предметів суспільствознавчої галузі до формування національної ідентичності учнів ліцеїв в сучасних умовах. Розкривається послідовність, етапи і методика констатувального етапу дослідження. Визначено критерії (емоційно-ціннісний, когнітивний, діяльнісно-практичний) та їх показники. З метою вирішення завдань констатувального експерименту використовувався комплекс діагностувальних методів, зокрема: опитування, інтерв’ювання, анкетування, метод незакінченого речення, ранжування, експертної оцінки, незалежних характеристик, проблемних ситуацій, дискусії, творчих завдань, педагогічного спостереження, ділової гри, вивчення документів і матеріалів освітньої роботи закладів вищої освіти. Відповідно до визначених нами критеріїв та показників було з’ясовано рівні підготовки майбутніх вчителів предметів суспільствознавчої галузі до формування національної ідентичності учнів ліцеїв: високий, середній, низький у контрольних та експериментальних групах. У структурі підготовки майбутніх учителів суспільствознавчої галузі до формування національної ідентичності в учнів ліцеїв важлива роль відводиться когнітивній сфері: зокрема формуванню відповідних знань, які передбачають особистісне прийняття, засвоєння та застосування їх на практиці, а також умінням адекватно оцінювати і аналізувати конкретну ситуацію, відстоювати і захищати власну позицію, виявляти ставлення до неї, уміння уважно слухати і розуміти інші погляди на явище чи проблему, поважати опонентів, знаходити спільне рішення наболілих питань.
В условиях утверждения украинской государственности на всех уровнях жизнедеятельности и борьбой за национальные интересы как в самой стране, так и за ее пределами чрезвычайной важности приобретает подготовка будущих учителей обществоведческой области, которые оказывают существенное влияние на процессы формирования национального сознания, гражданской позиции, нравственных качеств растущей личности. В статье освещается состояние подготовки будущих учителей предметов обществоведческой области к формированию национальной идентичности учащихся лицеев в современных условиях. Раскрывается последовательность, этапы и методика констатирующего этапа исследования. Определены критерии (эмоционально-ценностный, когнитивный, деятельностно-практический) и их показатели. С целью решения задач констатирующего эксперимента использовался комплекс диагностирующих методов, в частности: опрос, интервьюирование, анкетирование, метод незаконченного предложения, ранжирование, экспертной оценки, независимых характеристик, проблемных ситуаций, дискуссии, творческих задач, педагогического наблюдения, деловой игры, изучение документов и материалов образовательной работы высших учебных заведений. В соответствии с определенными нами критериями и показателями было определены уровни подготовки будущих учителей предметов обществоведческой области к формированию национальной идентичности учащихся лицеев: высокий, средний, низкий в контрольных и экспериментальных группах. В структуре подготовки будущих учителей обществоведческой области к формированию национальной идентичности у учащихся лицеев важная роль отводится когнитивной сфере: в частности формированию соответствующих знаний, которые предусматривают личностное принятие, усвоение и применение их на практике, а также умение адекватно оценивать и анализировать конкретную ситуацию, отстаивать и защищать собственную позицию, проявлять отношение к ней, умение внимательно слушать и понимать другие взгляды на явление или проблему, уважать оппонентов, находить общее решение наболевших вопросов.
With the establishment of Ukrainian statehood at all levels of life and the struggle for national interests both in the country and abroad, the training of future teachers of social sciences, who have a significant impact on the formation of national consciousness, civic position, moral qualities of a growing personality. The article covers the state of preparation of future teachers of social sciences for the formation of the national identity of lyceum students in modern conditions. The sequence, stages and methods of the ascertaining stage of research are revealed. Criteria (emotional-value, cognitive, activity-practical) and their indicators are determined. In order to solve the problems of the observational experiment, a set of diagnostic methods was used, in particular: survey, interview, questionnaire, unfinished sentence method, ranking, expert evaluation, independent characteristics, problem situations, discussion, creative tasks, pedagogical observation, business game, document study and materials of educational work of higher education institutions. According to the criteria and indicators defined by us, the levels of preparation of future teachers of social sciences for the formation of the national identity of lyceum students were determined: high, medium, low in the control and experimental groups.
In the structure of preparation of future teachers of social sciences for the formation of national identity in lyceum students an important role is given to the cognitive sphere: in particular the formation of relevant knowledge that involves personal acceptance, assimilation and application in practice, as well as the ability to adequately assess and analyze their own position, to show attitude to it, the ability to listen carefully and understand other views on the phenomenon or problem, to respect opponents, to find a common solution to painful issues.