Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Детермінанти розвитку особистості в юнацькому віці: ґендерний аспект

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бакка, Юлія Валеріївна
dc.date.accessioned 2022-12-20T08:23:47Z
dc.date.available 2022-12-20T08:23:47Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Бакка, Ю. В. Детермінанти розвитку особистості в юнацькому віці: ґендерний аспект / Ю. В. Бакка // Габітус : наук. журнал з психологічних та соціологічних наук. - Київ : Вид-во «Гельветика», 2021. – Вип. 31. – С. 31-35. - DOI https://doi.org/10.32843/2663-5208.2021.31.5 uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38643
dc.description.abstract У статті висвітлюється ґендерний аспект розвитку особистості у юнацькому віці. Зазначено, що юнацький вік є важливим ета пом у формуванні особистості, оскільки у цей період активно формується Я-концепція, моральна самосвідомість та ідентичність особистості, закріплюються ґендерні ролі та соціальні установки. Юнацький вік є найбільш сенситивним і у плані формування ґендерних цінностей, що відображаються у форму ванні ставлень особистості до себе, свого оточення і виявляються в особливостях поведінки. На основі аналізу наукових джерел розглянуто поняття «ґендер» як результат соціалізації особистості, характеристику її статі як соціального явища. Розглянуто поняття «ґендерні стереотипи» як установки, зумовлені культурними особливостями конкретного суспільства, під впливом яких формуються схвалювані уявлення про особливості поведінки чоловіків і жінок, їх соціальні ролі та їхню взаємодію. Розглянуто поняття «ґендерна культура» особистості юнацького віку як складова частина її загальної культури, що ґрунтується на моральних цінностях і детермінована ґендерною картиною світу, ґендерною компетентністю. У результаті проведеного емпіричного дослідження виявлено детермінанти ґендерного розвитку особистості юнацького віку, досліджено ставлення юнаків і юнок до ґендерних стереотипів, ґендерних ролей, до шлюбу, професійної реалізації тощо. Обґрунтовано такі психолого-педагогічні умови формування ґендерної культури в юнацькому віці: розви ток ґендерної компетентності особистості, психологічну підтримку ґендерної індивідуальності, організацію та впровадження ґендерної освіти. Розкрито такі етапи становлення ґендерної культури в юнацькому віці: інформаційно-психологічний, ціннісно-мотиваційний, розвивальний, рефлексивний. Визначено і емпірично підтверджено ефективність застосування форм і методів формування ґендерної культури, а саме: лекцій, семінарів, тренінгів, аналізу ґендерних ситуацій, обгово рення та дискусій з ґендерної проблематики, а також ігрових методів (сюжетно-рольових, ділових ігор, вирішення моральних дилем).психолого-педагогічні умови формування ґендерної культури. uk
dc.description.abstract The article highlights the gender aspect of the determinants of personality development in adolescence. It is noted that adolescence is an important stage in the formation of personality, because during this period the self-concept, moral self-awareness and identity of the individual are actively formed, gender roles and social attitudes are fixed. Adolescence is the most sensitive in terms of the formation of gender values, which are reflected in the formation of individual attitudes to themselves, their environment and are manifested in the peculiarities of its behavior. Based on the analysis of scientific sources, “gender” is defined (as a result of socialization of the individual, the characteristics of sex as a social phenomenon); “Gender stereotypes” (as due to the cultural characteristics of a particular society, under the influence of which are formed approving ideas about the behavior of men and women, their social roles and their interaction); “Gender culture” of a young person (as a component of his general culture, based on moral values and determined by the gender picture of the world, gender competence). With the help of diagnostic methods (questionnaires, interviews, surveys) the determinants of gender development of adolescence were identified, the attitude of young people to gender stereotypes, gender roles, marriage, professional realization, etc. was studied. Psychological and pedagogical conditions for the formation of gender culture in adolescence are substantiated (development of gender competence of adolescents; psychological support of gender individuality; organization and implementation of gender education) and stages are defined (information-psychological, value-motivational, developmental, reflexive). The effectiveness of forms and methods of forming gender culture (lectures, seminars, trainings, analysis of gender situations, discussions and debates on gender issues; game methods (story-role, business games, moral dilemmas) is confirmed by control sections. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Гельветика uk
dc.subject ґендер uk
dc.subject ґендерні стереотипи uk
dc.subject ґендерна культура uk
dc.subject ґендерна рівність uk
dc.subject gender uk
dc.subject gender stereotypes uk
dc.subject gender culture uk
dc.subject gender equality uk
dc.subject psychological and pedagogical conditions of gender culture formation uk
dc.title Детермінанти розвитку особистості в юнацькому віці: ґендерний аспект uk
dc.title.alternative Determinants of personality development in adolescence: gender aspect uk
dc.type Article uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу