Право народу на участь в законотворчості є одним із ключових в системі громадянських полі- тичних прав людини і громадянина в демократичних країнах. Народ є джерелом влади, але реалізує її опосередковано, шляхом делегування відповідних повноважень в сфері правотворчості Парла- менту та іншим виборним органам державної влади. Однак це означає, що народ позбавляється можливості і в інший спосіб ревізувати те, джерелом чого він є протягом всього існування держа- ви. Актуальність дослідження підтверджується наявною необхідністю створення передумов для реалізації права народу на участь у державних справах і в тому числі шляхом розширення доступу до процесу законотворчості. Розкрито необхідність розширення права народ на участь у зако- нотворчості. Визначено особливості правової природи права народу на участь у законотворчос- ті. Акцентується увага на необхідності залучення до такого процесу інститутів громадянського суспільства. Мета дослідження – пошук напрямів та розробка пропозицій із удосконалення зако- нодавчого забезпечення законотворчого процесу з метою закріплення розширених можливостей участі народу в законотворчій діяльності. У роботі проведено аналіз представленості в наукових джерелах питань реалізації права українського народу на участь у законотворчості розкривалася багатьма вченими.Розроблені пропозиції щодо внесення змін в Закон України «Про Регламент Верховної Ради Укра- їни». Обґрунтовуються особливості процедури розгляду Парламентом законопроектів внесених за народною ініціативою. Створюються перспективи до формування нової сучасної моделі відносин в процесі формування законодавства із залученням в якості його суб’єкту народ та інститути громадського суспільства. Автором визначено, що розширення права народу на участь у законот- ворчості передбачає створення необхідного організаційно-правового забезпечення процедури її
реалізації. На основі проведеного системного аналізу нормативно-правового забезпечення сфор- мовані суттєві зауваження. Зроблено висновок, що від якості та ефективності функціонування структурних підрозділів Верховної Ради України у своїй сукупності залежить ефективність регу- ляторної спроможності законодавчих актів. У статті науково обґрунтовано внесення змін до чинного законодавства.
The right of the people to participate in law-making is one of the keys to the system of civil political rights of a person and a citizen in democratic countries. The people are the source of power, but they exercise it indirectly, by delegating relevant powers in the field of law-making to the Parliament and other elected bodies of state power. However, this means that the people are deprived of the opportunity to revise in another way
what they are the source of during the entire existence of the state. The relevance of the study is confirmed by the existing need to create prerequisites for the realization of the people’s right to participate in state affairs, including by expanding access to the law-making process. The need to expand the people’s right to participate in law-making has been revealed. Peculiarities of the legal nature of the people’s right to participate in law-making are determined. Attention is focused on the need to involve civil society institutions in such a process. The purpose of the study is to find directions and develop proposals for improving the legislative support of the law making process in order to consolidate the expanded opportunities for people’s participation in law-making activities. In the work, an analysis of the representation in scientific sources of the issues of the implementation
of the right of the Ukrainian people to participate in law-making was revealed by many scientists.Proposals for amendments to the Law of Ukraine “On the Regulations of the Verkhovna Rada of Ukraine” have been developed. The specifics of the procedure for consideration by the Parliament of draft laws introduced at the people’s initiative are substantiated. Perspectives are created for the formation of a new modern model of relations in the process of forming legislation with the involvement of the people
and public social institutions as its subject. The author determined that the expansion of the people’s right to participate in law-making involves the creation of the necessary organizational and legal support for the procedure for its implementation. On the basis of the systematic analysis of regulatory and legal support, significant comments were made. It was concluded that the effectiveness of the regulatory capacity of legislative acts depends on the quality and efficiency of the functioning of the structural subdivisions
of the Verkhovna Rada of Ukraine as a whole. The article scientifically substantiates the introduction of changes to the current legislation.