Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Організаційно-педагогічні та організаційно-методичні умови розробки і впровадження дистанційного навчання з «Фізичного виховання»

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кравченко, К. Г.
dc.date.accessioned 2022-12-09T09:31:28Z
dc.date.available 2022-12-09T09:31:28Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Кравченко К. Г. Організаційно-педагогічні та організаційно-методичні умови розробки і впровадження дистанційного навчання з «Фізичного виховання» / К. Г. Кравченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. – Вип. 10 (155). – С. 100-105. – DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2022.10(155).23 uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38550
dc.description.abstract Вдосконалення дистанційної форми навчання з «Фізичного виховання» потребує розробки і впровадження у освітній процес програм, які б сприяли успішному залученню як відносно здорових, так і студентів з послабленим здоров’ям до систематичних і безпечних фізкультурно-оздоровчих занять. Метою статті було обґрунтування тезаурусу змісту організаційно-педагогічних та організаційно-методичних умов організації процесу дистанційної освіти здобувачів вищої освіти з «Фізичного виховання». Перехід до дистанційної форми навчання у «Фізичному вихованні» передбачає потребу випереджаючого обґрунтування низки організаційно-педагогічних та організаційно- методичних умов організації процесу освіти. Організаційно-методичні умови у навчальному процесі з «Фізичного виховання» розуміємо як сукупність об’єктивних можливостей освітнього змісту, методів, організаційних форм та видів діяльності студентів, які сприяють ефективному впровадженню моделі формування і забезпечення їх готовності до проведення власних фізкультурно-оздоровчих занять. При цьому, особистісно-орієнтований підхід передбачає створення умов для такої діяльності, за яких у педагогічному процесі відображається тип педагога, для якого особистісний розвиток (саморозвиток) людини стає пріоритетом. uk
dc.description.abstract Improving the distance form of education in ‘Physical Education’ requires the development and introduction into the educational process of computer programs that would effectively contribute to the successful involvement of both relatively healthy and physically impaired students in their own systematic and safe physical education classes. The purpose of the article was to substantiate the thesaurus of organizational-pedagogical and organizational-methodical conditions for organizing the process of distance education of higher education seekers (students) in ‘Physical Education’. As a result of the study, it was established that the transition to a distance form of education in ‘Physical Education’ requires the need for prior justification of a number of organizational-pedagogical and organizational-methodical conditions for the organization of the education process. In this study, the most important requirements and content of the specified conditions are defined. The generalization of the achievements of scientists and methodologists can be considered the thesaurus of basic concepts and information that should determine the creation of effective methodical systems on this basis in each higher education institution, aimed at the successful implementation of distance learning in ‘Physical Education’. Organizational and methodological conditions in the educational process of ‘Physical Education’ are understood as a set of objective possibilities of educational content, methods, organizational forms and types of activities of students, which contribute to the effective implementation of the model of formation and ensuring their readiness to conduct their own physical culture and health classes. At the same time, a person-oriented approach provides for the creation of conditions for such activities, under which the pedagogical process reflects the type of teacher for whom the personal development (self-development) of a person becomes a priority. In some cases, the Ministry of Education and Science of Ukraine assumes responsibility for determining the organizational and methodological foundations of the educational process. However, based on the broad autonomy of higher education institutions, such regulation by the Ministry of Education and Culture regarding higher education institutions has not been taking place in recent years. This means that there are other means of spreading pedagogical innovations in higher education. Namely, both scientific justification of ripe innovations and their subsequent practical approbation are needed. Only in this way, the positive achievements obtained will serve as a model for other educational institutions and can be disseminated. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова uk
dc.subject дисципліна «Фізичне виховання» uk
dc.subject дистанційна форма навчання uk
dc.subject організаційно-педагогічні та організаційно-методичні умови uk
dc.subject discipline ‘Physical education’ uk
dc.subject distance form of education uk
dc.subject organizational-pedagogical and organizational-methodical conditions uk
dc.title Організаційно-педагогічні та організаційно-методичні умови розробки і впровадження дистанційного навчання з «Фізичного виховання» uk
dc.title.alternative Organizational-pedagogical and organizational-methodical conditions for the development and implementation of distance learning in "Physical Education" uk
dc.type Article uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу