Статтю присвячено вивченню різних підходів дослідження проблеми формування гендерних аспектів “Я-концепції” дітей дошкільного віку. Проаналізовано стан розробки концепцій формування “Я-концепції” особистості у вітчизняній та зарубіжній науці, визначено наукові досягнення вчених. Автором розкрито зміст і сутність поняття “Я-концепція”, особливості її формування у дітей дошкільного віку різної статі. Досліджено, що основою формування позитивної “Я-концепції” особистості дитини є система взаємин з дорослими й однолітками своєї та іншої статі в соціальному довкіллі. Виявлено, що оцінні судження рідних та близьких людей формують думку дитини про себе як індивідуальність та представника певної статі, а формування “Я-концепції” відбувається шляхом поглиблення знань про себе як суб’єкта діяльності. При цьому суттєву роль відіграє спілкування з дорослими та однолітками. Проаналізовано, що найближче оточення виступає важливим стимулом особистісного розвитку дитини вказаного віку. Автор статті наголошує на тому, що саме в дошкільному віці формується тенденція до самостійної або залежної від допомоги дорослого поведінки, ускладнюються стосунки із оточенням.
У статті проаналізовано гендерні відмінності формування “Я-концепції” дітей різних статей та особливості врахування означених відмінностей в процесі гендерного виховання. Автор акцентує увагу на тому, що приналежність дитини до певної статі визначає аспекти становлення її особистості, інтереси, формування системи уявлень про себе як про людину певної статі, що містить специфічні для представників різної статі потреби, мотиви, ціннісні орієнтації, особливості поведінки. Результатом формування позитивної “Я-концепції” дитини дошкільного віку є формування вмінь знайомитися з оточенням, позитивно ставитися до себе, адекватно реагувати на життєві ситуації.
Статья посвещена изучению разных подходов исследования проблемы формирования различных аспектов “Я-концепции” детей дошкольного возраста. Проанализировано состояние разработки концепций формирования “Я-концепции” личности в отечественной и зарубежной науке, определены научные достижения ученых. Автором раскрыто содержание и сущность понятия “Я-концепция”, особенности ее формирования у детей дошкольного возраста разного пола. Исследовано, что основой формирования позитивной “Я-концепции” личности ребенка является система взаимоотношений с взрослыми и ровесниками своего и другого пола в социальной окружающей среде. Выявлено, что оценочные суждения родных и близких людей формируют мнение ребенка о себе как индивидуальность и представителя определенного пола, а формирование “Я-концепции” происходит путем углубления знаний о себе как субъекта деятельности. При этом существенную роль играет общение с взрослыми и ровесниками. Проанализировано, что ближайшее окружение выступает в качестве важного стимула личностного развития ребенка указанного возраста. Автор статьи отмечает то, что именно в дошкольном возрасте формируется тенденция к самостоятельной или зависимой от помощи взрослого поведения, усложняются отношения с окружением.
В статье проанализированы гендерные отличия формирования “Я-концепции” детей разных полов и особенности учитывания отмеченных отличий в тарший н гендерного воспитания. Автор акцентирует внимание на том, что принадлежность ребенка к определенному полу определяет аспекты становления ее личности, интересы, формирование системы представлений о себе как о человеке определенного пола, который включает специфические для представителей разного пола потребности, мотивах, ценностных ориентациях, особенностях поведения. Результатом формирования позитивной “Я-концепции” ребенка дошкольного возраста является формирование умений знакомиться с окружением, положительно относиться к себе, адекватно реагировать на жизненные ситуации.
The article is devoted to studying different approaches to the problem of forming gender aspects of the “self-concept” of preschool children. The state of developing the notion of the personality’s “self-concept” in domestic and foreign science is analyzed; scientific achievements of researchers are defined. The author reveals the content and essence of the notion of the “self-concept”, the peculiarities of preschool children of different sexes in the process of its formation. It is investigated that the basis for forming a positive “self-concept” of a child’s personality is a system of relationships with adults and peers of their own and other sexes in the social environment. It was found out that the evaluative judgments of relatives and close people shape the child’s opinion of himself as an individual and a representative of a certain sex, and the formation of the “self-concept” occurs by deepening knowledge about himself as a subject of activity. Communication with adults and peers plays a significant role. It is analyzed that the immediate surroundings are an important stimulus for personal development of a child of this age. The author of the article emphasizes that it is in preschool age that the tendency to independent or dependent on the help of the adults behavior is formed, relations with the environment become more complicated. The article analyzes the gender differences in forming the “self-concept” of children of different sexes and the peculiarities of taking these differences into account in the process of gender education. The author emphasizes that a child’s sex determines aspects of forming his personality, interests, a system of ideas about himself as a person of a certain sex, which includes gender-specific needs, motives, values, behavior. The results of forming a positive “self-concept” of preschool children are the formed skills of getting acquainted with the environment, treating themselves positively, adequately responding to life situations.