Статтю присвячено виявленню змістово-процесуальних особливостей створення умов, які є необхідними для формування професійного іміджу майбутнього вчителя іноземної мови, зокрема: сформованість мотивації студента на професію вчителя; розробленість змісту освітнього процесу в процесі професійно-педагогічної діяльності; активізація суб’єкта в рефлексії педагогічної діяльності; створення спеціального іміджеформувального середовища тощо. Адже завдяки правильно обраному іміджу можна швидко увійти в конкретне соціальне середовище, привернути до себе увагу, оперативно встановити доброзичливі відносини.
Професійний імідж вчителя є сукупністю багатьох чинників, що відображають не тільки особистісні якості – це зовнішня виразність, лінгводидактична та мовленнєва компетентність, особистісно-ділові характеристики, творчий і духовно-моральний потенціал, володіння прогресивними технологіями навчання і виховання, здатність навчатися упродовж життя. Для реалізації процесу формування професійного іміджу в майбутнього вчителя іноземної мови було розроблено схему педагогічного супроводу, де необхідним було застосування педагогічних засобів (зміст навчального матеріалу; методи й форми навчання і виховання; особистісні й професійні якості студента; міжособистісні відносини в академічній групі, а також освітнє середовище). Застосовуючи зазначені педагогічні засоби, автор ставив за мету розробити таку модель формування професійного іміджу майбутнього вчителя іноземної мови, яка б ґрунтувалася на вимогах цілісного підходу і водночас передбачала органічне включення в реально здійснюваний педагогічний процес. Змістово-процесуальні особливості освітнього процесу, що лежать в основі формування професійного іміджу майбутнього вчителя іноземної мови, реалізовувалися на заняттях спецпрактикуму “Технологія формування іміджу вчителя іноземної мови”, що містив як теоретичні, так і практичні заняття.
Статья посвящена выявлению содержательно-процессуальных особенностей создания условий, необходимых для формирования профессионального имиджа будущего учителя иностранного языка, в частности: сформированность мотивации студента на профессию учителя; разработанность содержания образовательного процесса в процессе профессионально-педагогической деятельности; активизация субъекта в рефлексии педагогической деятельности; создание специальной имиджеформирующей среды и т. п. Ведь благодаря правильно выбранному имиджу можно быстро войти в конкретную социальную среду, привлечь к себе внимание, оперативно установить доброжелательные отношения. Профессиональный имидж учителя является совокупностью многих факторов, отражающих не только личностные качества – это внешняя выразительность, лингводидактическая и речевая компетентность, личностно-деловые характеристики, творческий и духовно-нравственный потенциал, владение прогрессивными технологиями обучения и воспитания, способность учиться на протяжении жизни. Для реализации процесса формирования профессионального имиджа у будущего учителя иностранного языка была разработана схема педагогического сопровождения, где необходимо было применение педагогических средств (содержание учебного материала, методы и формы обучения и воспитания; личностные и профессиональные качества студента; межличностные отношения в академической группе, а также образовательная среда). Применяя указанные педагогические средства, автор ставил цель разработать такую модель формирования профессионального имиджа будущего учителя иностранного языка, которая будет основываться на требованиях целостного подхода и одновременно предусматривать органичное включение в реально осуществляемый педагогический процесс. Содержательно-процессуальные особенности образовательного процесса, лежащие в основе формирования профессионального имиджа будущего учителя иностранного языка, реализовывались на занятиях спецпрактикума “Технология формирования имиджа учителя иностранного язика”, содержавшего как теоретические, так и практические занятия.
The article is devoted to the identification of content-procedural features of creating conditions that are necessary for the formation of the professional image of the future teacher of a foreign language, in particular: the formation of student motivation for the teaching profession; elaboration of the content of the educational process in the process of professional and pedagogical activity; activation of the subject in the reflection of pedagogical activity; creation of a special image-forming environment, etc. After all, thanks to the right image you can quickly enter a specific social environment, attract attention, quickly establish friendly relations. The professional image of a teacher is a set of many factors that reflect not only personal qualities – it is external expressiveness, linguodidactic and speech competence, personal and business characteristics, creative and spiritual and moral potential, mastery of advanced technologies of teaching and education, ability to learn throughout life. To implement the process of forming a professional image of a future foreign language teacher, a scheme of pedagogical support was developed, which required the use of pedagogical tools (content of educational material; methods and forms of teaching and education; personal and professional qualities of students; interpersonal relations in the academic group, and educational environment). Applying these pedagogical tools, the author aimed to develop a model of professional image of the future teacher of a foreign language, which is based on the requirements of a holistic approach and at the same time provides for organic inclusion in the actual pedagogical process.
Content-procedural features of the educational process, which are the basis for the formation of the professional image of the future teacher of a foreign language, were implemented in a special workshop “Technology of forming the image of a foreign language teacher”, which contained both theoretical and practical classes.