У статті висвітлено проблематику фізичної підготовленості студентської молоді у вищих навчальних закладах освіти. Досліджено особливості впливу best fit на рівень фізичної підготовленості студентів, які навчаються в Ужгородському національному університеті. Мета - оцінити вплив best fit на рівень фізичної підготовленості студентів Ужгородського національного університету, які займаються у групах спортивного вдосконалення. Матеріал. В педагогічному експерименті взяли участь 60 студентів 18-19 років ІІ року навчання. Студентів було поділено на ЕГ-30 осіб і КГ-30 осіб. дослідження відбувалось протягом 2020-2021 навчального року. Результати. За результатами дослідження в кінці педагогічного експерименту студентів продемонстрували наступні результати рівня фізичної підготовленості, де 49% -показали середній рівень підготовки і він був найвищим, вище за середній рівень показали 24% і нижчими показниками виявився нижче середнього 20% та висока лише 7% у студенток. Висновки. За результатами педагогічного експерименту можна констатувати, що заняття за best fit є більш ефективним для підвищення рівня фізичної підготовленості студентів які займались у групах спортивного вдосконалення на базі спортивного комплексу «Фанат» Ужгородського національного університету.
To increase the level of the educational process in physical education, specialists use modern methodologies and tools that are used in the field of physical culture, sports and fitness industry. One of the methods that can be used in physical education classes is functional training using the best fit method. This method is very popular today and widely developed in the fitness industry, which has a positive effect on the emotional state and sustained interest of those who follow the best fit method, and also increases physical performance. Functional training of best fit students as a tool for improving students' physical fitness. The article highlights the issue of physical fitness of student youth in higher education institutions. The peculiarities of the influence of best fit on the level of physical fitness of students studying at the Uzhhorod National University were studied. The goal is to assess the impact of best fit on the level of physical fitness of students of the Uzhhorod National University who are engaged in sports improvement groups. Material. 60 18-19-year-old students of the 2nd year of study took part in the pedagogical experiment. Students were divided into EG-30 people and KG-30 people. the research took place during the 2020-2021 academic year. The results. According to the results of the study, at the end of the pedagogical experiment, the students demonstrated the following results of the level of physical fitness, where 49% showed an average level of training and it was the highest, 24% showed an above average level and 20% showed lower indicators below the average and only 7% of female students showed a high level. Conclusions. Based on the results of student testing, it can be concluded that almost half of the total number of students (49%) correspond to the average level of physical fitness, which corresponds to the rating of satisfactory, 24% of students showed above average level (the rating is good). 7% of the studied have a high level of preparedness (excellent grade) and 20% of female students have a below-average level (unsatisfactory grade). According to the results of the pedagogical experiment, it can be stated that the best fit classes are more effective for increasing the level of physical fitness of students who are engaged in sports improvement groups based on the "Fanat" sports complex.