Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

The problem of intercultural communication in teaching a foreign language in a professional orientation

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Chornous, V.
dc.date.accessioned 2022-10-06T09:29:51Z
dc.date.available 2022-10-06T09:29:51Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Chornous, V. The problem of intercultural communication in teaching a foreign language in a professional orientation / V. Chornous // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2022. – Вип. 87 – С. 103-107. - DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.87.21 uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38068
dc.description.abstract The article analyzes scientific views on the problem of intercultural communication; the origin of the term “intercultural communication”, the relationship between language and culture as well as the importance of a foreign language as a tool of intercultural communication in the process of personality formation are considered. The specific and main stages of development are identified, the current state of this issue in the process of teaching foreign languages for professional purposes is determined. The main components of intercultural learning are identified: linguistic (vocabulary, grammar, speech patterns); historical (differences in the assessment of the past of both countries); practical (rules needed to navigate the country); aesthetic (differences in lifestyle, clothing); ethical (differences in norms of behavior); stereotypical (created stereotypes in relation to their own culture and the culture of another country); reflexive (personal changes as a result of intercultural learning). The necessity of using a foreign language as an important means of intercultural communication is considered. The advantages of using English for professional purposes in the process of forming intercultural competence of future specialists are presented. The advantages of using English for professional purposes in the process of forming intercultural competence of future specialists are presented. It is determined that knowledge of one or more foreign languages becomes as integral part of the training of a modern specialist who needs to demonstrate a high level of intercultural competence in the process of professional activity. The analysis of educational process and numerous researches has shown that the provision of innovative transformations in the modern education is possible due to the introduction of components of intercultural communication in the process of learning a foreign language for professional purposes. It is proved that the use of regional and cultural information in the educational process increases the cognitive activity of students, expands their communication skills, helps to create positive motivation in the classroom, provides incentives for independent work on language, helps to solve practical and educational problems in foreign languages. uk
dc.description.abstract У статті проаналізовано наукові погляди на проблему міжкультурної комунікації; розглянуто питання виникнення терміну «міжкультурна комунікація», співвідношення мови та культури, а також значення іноземної мови як інструмента міжкультурної комунікації в процесі формування особистості. Виявлено специфіку та основні етапи розвитку, визначено сучасний стан цієї проблематики у процесі навчання іноземних мов професійного спрямування. Визначено основні компонент міжкультурного навчання: мовний (лексика, граматика, мовленнєві зразки); історичний (різниця в оцінюванні минулого обох країн); практичний (правила необхідні, щоб орієнтуватися у країні); естетичний (різниці у стилі життя, одягу); етичний (різниці в нормах поведінки); стереотипний (створені стереотипи по відношенню до власної культури та культури іншої країни); рефлексивний (особисті зміни в результаті міжкультурного навчання). Розглянуто необхідність використання іноземної мови як важливого засобу міжкультурного спілкування. Представлені переваги використання англійської мови професійного спрямування у процесі формування міжкультурної компетенції майбутніх фахівців. Визначено, що володіння однією або кількома іноземними мовами стає невід’ємним складником підготовки сучасного фахівця, якому необхідно демонструвати високий рівень міжкультурної компетентності у процесі професійної діяльності.Аналіз навчального процесу та численних досліджень показав, що забезпечення інноваційних перетворень у сучасній освіті можливе завдяки впровадженню компонентів міжкультурної комунікації в процес навчання іноземної мови професійного спрямування. Доведено, що використання країнознавчої та культурної інформації у навчальному процесі забезпечує підвищення пізнавальної активності студентів, розширює їхні комунікативні можливості, сприяє створенню позитивної мотивації на занятті, надає стимул для самостійної роботи над мовою, допомагає у вирішенні практичних та виховних завдань з іноземної мови. uk
dc.language.iso en uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject intercultural communication uk
dc.subject foreign language for professional purpose uk
dc.subject intercultural competence uk
dc.subject interaction of cultures uk
dc.subject communicative approach uk
dc.subject concept of learning uk
dc.subject intercultural environment uk
dc.subject methods of teaching a foreign language uk
dc.subject міжкультурна комунікація uk
dc.subject іноземна мова за професійним спрямуванням uk
dc.subject міжкультурна компетенція uk
dc.subject взаємодія культур uk
dc.subject комунікативний підхід uk
dc.subject концепція навчання uk
dc.subject міжкультурне середовище uk
dc.subject методика викладання іноземної мови uk
dc.title The problem of intercultural communication in teaching a foreign language in a professional orientation uk
dc.title.alternative Проблема міжкультурної комунікації у викладанні іноземної мови за професійним спрямуванням uk
dc.type Article uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics