Враховуючи результати аналізу науково-методичної, спеціальної та довідкової літератури членами науково-дослідної групи встановлено, що питанням визначення критеріїв, показників та рівнів сформованості готовності тренерів з одноборств (в системі самостійної роботи) до побудови раціональних тактичних схем – присвячено недостатню кількість науково-методичних праць, що потребує подальших досліджень та підкреслює актуальність і практичну складову обраного напряму наукової розвідки. Головною метою дослідження є визначення критеріїв, показників та рівнів сформованості готовності тренерів, які спеціалізуються в боротьбі самбо до побудови тактичних схем ведення двоборства із супротивником. Під час дослідження були використані наступні методи: абстрагування, аналіз, дедукція, індукція; моделювання, порівняння, синтез, формалізація. В результаті теоретичного дослідження членами науково-дослідної групи визначені: критерії (аналітико-
оцінний змістовий, мотиваційний), а також відповідні їм основні показники (саморозвиток тренерів з одноборств у напрямі побудови ефективних тактичних схем ведення двоборства із супротивником підлеглими спортсменами на різних етапах їхньої багаторічної підготовки із використанням сучасних педагогічних технологій; сформовані уміння прийняття обґрунтованих та раціональних тактичних рішень у різноманітних варіативних умовах змагальної діяльності підлеглих спортсменів; сформовані теоретичні знання в організації навчально-тренувального процесу
спортсменів, які спеціалізуються в одноборствах із використанням раціональних техніко-тактичних схем ведення навчально-тренувальних (змагальних) сутичок із різними за кваліфікацією супротивниками; формування мотиву, який виникає з потреби індивіда та закінчується його спонуканням до довершеного опанування теоретичними знаннями і практичними уміннями (навичками) необхідними для досягнення максимально-високих показників підлеглих спортсменів-одноборців у змагальній діяльності; мотивація до раціонального та ефективного конструювання
(побудови) тактичних схем ведення змагальних сутичок із супротивниками різної спортивної кваліфікації підлеглими спортсменами із урахуванням їхніх потенційних можливостей у різних умовах змагальної діяльності тощо); рівні (найвищий, високий, достатній та задовільний); підходи (діяльнісний, комплексний, особистісно-зорієнтований, системний, а також структурний) – сформованості готовності тренерів, які спеціалізуються в боротьбі самбо (олімпійських та неолімпійських видах одноборств) до побудови тактичних схем ведення двоборства із супротивником.
Перспективи подальших досліджень у обраному напрямі наукової розвідки передбачають розроблення педагогічних умов формування готовності тренерів, які спеціалізуються в боротьбі самбо до побудови тактичних схем ведення двоборства із супротивником в системі їхньої самостійної роботи.
Taking into account the results of the analysis of scientific and methodological, special and reference literature, the members of the scientific research group established, that the issue of determining the criteria, indicators and levels of readiness of Martial Arts coaches (in the system of independent work) to build rational tactical schemes – devoted insufficient amount of scientific research, which requires the continuation of scientific
research and emphasizes the relevance and practical component of the chosen direction of scientific research. The main goal of the scientific research is to determine the criteria, indicators and levels of readiness of coaches who specialize in Sambo wrestling to build tactical schemes for conducting a competitive fight with an opponent. The following
methods were used during the research: abstraction, analysis, deduction, induction; modeling, comparison, synthesis, formalization. As a result of the theoretical research, the members of the research group determined: criteria (analytical and evaluative content, motivational), as well as their corresponding main indicators (self-development of Martial Arts coaches in the direction of building effective tactical schemes for conducting competitive matches with subordinate athletes at various stages of their long-term training with the use of modern pedagogical technologies; formed the ability to make reasonable and rational tactical decisions in various variable conditions of the competitive activity of subordinate athletes; formed theoretical knowledge in the organization of the educational and training process of athletes who specialize in Martial Arts using rational technical and
tactical schemes for conducting educational and training (competitive) matches with opponents of different qualifications; the formation of a motive that arises from the need of an individual and ends with his motivation to complete mastery of theoretical knowledge and practical skills (skills) necessary to achieve the maximum-high performance of subordinate athletes who specialize in Martial Arts in competitive activities; motivation to rationally and effectively design (build) tactical schemes for conducting competitive matches with opponents of different sports qualifications by subordinate athletes, taking into account their potential capabilities in various conditions of competitive activity, etc.); levels (highest, high, sufficient and satisfactory); approaches (activity, complex, person-oriented, systemic, as well as structural) – formation of the readiness of trainers who
specialize in Sambo wrestling (Olympic and non-Olympic types of Martial Arts, or sports wrestling) to the construction of tactical schemes for conducting duels with the opponent.
Prospects for further research in the chosen direction of scientific research involve the development of pedagogical conditions for the formation of the readiness of coaches who specialize in Sambo wrestling to build tactical schemes for conducting duels with an opponent in the system of their independent work.