Прогнози щодо особливостей проведення навчального року 2022 – 2023 є різними, тому що ніхто не може передбачити воєнні події та поведінку ворога навіть на кілька наступних годин. В умовах вимушеного переведення навчального процесу на дистанційну форму навчання постало питання вирішення протиріч між традиційною формою (практичний аспект) фізичного виховання студентів у вузі та необхідністю організації цього педагогічного процесу на основі застосування дистанційних освітніх технологій. Нині можемо сказати, що принаймні певна частина українських вищих начальних закладів буде мати дистанційну форму навчання, оскільки великий відсоток закладів не мають належним чином впорядкованих та надійного укриття, частина – зруйновано, частина перебуває у зоні бойових дій, відтак певна кількість, на жаль, уже на окупованих територіях. Обговорено специфіку організації дистанційного навчання предмету «Фізична культура» в умовах вимушеного дистанційного навчання або частково дистанційного навчання, охарактеризовано деталі проведення практичних занять у системі Google meet, визначено особливості підсумкового контролю з дисципліни. Розглянуто елементи розробленої моделі реалізації освітніх програм дисциплін циклу «Фізична культура та спорт» з урахуванням застосування електронного навчання та дистанційних освітніх технологій.
Forecasts regarding the specifics of the academic year 2022-2023 are different, because no one can predict military events and the behavior of the enemy even for the next few
hours. In the conditions of the forced transfer of the educational process to a distance form of education, the question arose of resolving the contradictions between the traditional form (practical aspect) of physical education of students at the university and
the need to organize this pedagogical process based on the use of distance educational technologies. Currently, we can say that at least a certain part of Ukrainian higher primary institutions will have a distance form of education, since a large percentage of institutions do not have properly organized and reliable shelter, some are destroyed, some are in the war zone, so a certain number, unfortunately, already in the occupied territories. The specifics of the distance learning organization of the subject "Physical Culture" in the conditions of forced distance learning or partially distance learning were discussed, the details of conducting practical classes in the Google meet system were characterized, and the features of the final control of the discipline were determined. For practical classes at the Bukovyna State Medical University, the basic types of motor activity are determined taking into account the material and technical base: fitness, sports games, general physical training. The elements of the developed model of implementation of educational programs of disciplines of the "Physical culture and sport" cycle were considered, taking into account the use of electronic learning and distance educational technologies.