Дисертаційне дослідження присвячено проблемі підвищення ефективності фізичного виховання молодших школярів з ослабленим здоров’ям, зокрема розроблено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено методику розвитку координаційних здібностей учнів початкової школи з порушенням постави на основі акцентованого впливу на вестибулярний, руховий та зоровий аналізатори за допомогою системи вправ, спрямованих на управління рухами в просторі в умовах статичних положень та під час руху.
The dissertation research is devoted to the problem of improving the effectiveness of physical education of primary school children with impaired health, developed, theoretically substantiated and experimentally tested methods for developing coordination skills of primary school children with posture disorders based on the emphasis on vestibular, motor and visual control in space in conditions of static positions and in motion. The degree of development and the possibility of improving the motor sphere of children are limited by the presence of violations of the functional activity of the sensory and physiological systems of the body, according to the pedagogical theory. A special place is occupied by disorders in the work of the musculoskeletal system, which include deviations in the development of posture. In the structure of morbidity in school-age children, deviations in the development of posture occupy one of the leading places, and in addition to a significant cosmetic defect, it creates the prerequisites for a decrease in the rate of physical development, the occurrence of pathological processes in the body.