Foreign language classes for adults are becoming more and more popular in Ukraine due to globalization, open borders and international cooperation. Nowadays people have more opportunities for efficient learning and self-fulfillment, improving and renewal of their knowledge, keeping on the top of their professional life. But some difficulties may occur in organization of adult learners’ studying, such as psychological climate in the classroom, professional deformation of adult learners, stress at work, students’ social and personal problems etc. Teaching at foreign language training courses, the teacher encounters groups of completely different composition. Age difference, psychological characteristics of students, occupation and work – all these factors greatly affect the attitude to learning, to cognitive activity as such, to the teacher as a carrier of certain educational stereotypes, to learner’s status as a student. The important task of the teacher is to ensure a link between motivation, emotions and intellect of students working in a group. This requires considerable psychological training, since the teacher should take into account not only the presence or absence of student’s motivation, but also its qualitative structure and intensity, namely, if it is external or internal motivation, or a combination of these both types, if it is expressed or not. A teacher can ensure a link between motivation, emotions and intellect of students working in the group. The division of students into four groups according to the most significant motivation types enables to set the tasks effectively, take into account driving forces of the individual, ensure maximum intellectual and emotional inclusion in the learning process. While teaching foreign languages to adults, the teacher should also take into account students’ occupation, since it influences the atmosphere in the classroom in a significant way.
Заняття з іноземних мов, мовні курси для дорослих стають все більш популярними в Україні завдяки глобалізації, відкритим кордонам та міжнародному співробітництву. У наш час люди мають більше можливостей для ефективного навчання та самореалізації, вдосконалення та оновлення своїх знань, залишаючись на вершині свого професійного життя. Але деякі труднощі можуть виникнути в організації навчання дорослих, такі як психологічний клімат у класі, професійна деформація, стрес на роботі, соціальні та особисті проблеми тощо. Проводячи заняття на курсах іншомовної підготовки тривалий період, викладач стикається з групами абсолютно різного складу. Вікові відмінності, психологічні особливості слухачів, соціальний статус, професія, місце роботи – всі названі фактори неабияк впливають на ставлення до навчання, до пізнавальної діяльності як такої, до викладача, як носія певних навчальних стереотипів, до свого статусу студента. Основне завдання викладача – забезпечити зв’язок між мотивацією, емоціями та інтелектом слухачів, які працюють у групі. Розподіл слухачів на чотири групи за найважливішими типами мотивації дозволяє ефективно ставити завдання, враховувати рушійні сили особистості, забезпечувати максимальне інтелектуальне та емоційне залучення до роботи під час занять. Працюючи в дорослій аудиторії, викладач також повинен враховувати рід занять слухачів, оскільки цей чинник є не менш важливим для організації навчального процесу.
Занятия по обучению иностранным языкам взрослых становятся все более популярными в Украине благодаря глобализации, открытым границам и международному сотрудничеству. В наше время люди имеют больше возможностей для эффективного обучения и самореализации, совершенствования и обновления своих знаний, оставаясь на вершине своей профессиональной жизни. Но некоторые трудности могут возникнуть в организации обучения взрослых, такие как психологический климат в классе, профессиональная деформация, стресс на работе, социальные и личные проблемы и тому подобное. Проводя занятия на курсах иностранных языков в течение долгого времени, преподаватель сталкивается с тем, что группы слушателей могут быть различны по составу. Возрастные отличия, психологические особенности слушателей, социальный статус, профессия, место работы – все указанные факторы имеют заметное влияние на отношение к учебному процессу, к познавательной деятельности как таковой, к преподавателю, как носителю определенных поведенческих или социальных стереотипов, а также к своему статусу студента. Основная задача преподавателя – обеспечить связь между мотивацией, эмоциями и интеллектом слушателей, работающих в группе. Распределение слушателей на четыре группы по важнейшим типам мотивации позволяет эффективно ставить задачи, учитывать движущие силы личности, обеспечивать максимальное интеллектуальное и эмоциональное привлечение к работе во время занятий. Работая во взрослой аудитории, преподаватель также должен учитывать род занятий слушателей, поскольку этот фактор является не менее важным для организации учебного процесса.