Статтю присвячено проблемі дослідження історичних етапів становлення та розвитку системи професійної (професійно-технічної) освіти в Україні, адже різкі зміни державних механізмів управління не завжди позитивно впливали на її розвиток та функціонування. Мета дослідження полягає у розкритті та аналізі особливостей професійної підготовки фахівців професійної освіти України як складової системи радянської професійної освіти та в період її незалежності. Автор розглядає теоретичні аспекти історичного процесу становлення системи професійно-технічної освіти в Україні, а також досліджує законодавчу базу, що регулювала основні сторони її діяльності. Здійснено спробу оптимізації етапів розвитку професійної (професійно-технічної) освіти в період незалежності України. На сьогодні проблеми становлення системи професійної (професійно-технічної) освіти зумовлені економічною й політичною нестабільністю в суспільстві, посиленням розриву між конституційними гарантіями здобуття доступної й безкоштовної освіти та її реальним державним забезпеченням; незбалансованістю потреб особистості в професійних освітніх послугах і суспільства в професійно-кваліфікаційній структурі підготовки робочих кадрів; недостатнім бюджетним фінансуванням, недосконалістю основних напрямів розвитку системи професійної (професійно-технічної) освіти. Потреби входження України у світовий економічний простір, інтеграція до світового культурно-освітнього середовища зумовлюють необхідність поглибленого та об’єктивного вивчення вітчизняного досвіду професійної (професійно-технічної) освіти, його зіставлення з міжнародним досвідом, відшукання найбільш оптимальних шляхів запровадження кращих педагогічних надбань в українську освітню практику, прогнозування можливих тенденцій розвитку вітчизняної та світової систем професійної підготовки фахівців.
The formation of the system of vocational education in Ukraine took place in difficult conditions, after all, abrupt changes in state governance mechanisms have not always had a positive effect on its development and functioning. Drastic changes in government mechanisms have not always had a positive effect on its development and functioning. Therefore, the changes that accompanied the formation of the system, principles and mechanisms of vocational education need systematic study, analysis and monitoring for timely reform in accordance with modern world requirements. The article is devoted to the problem of studying the historical stages of development and formation of the system of professional (vocational) education in Ukraine. The purpose of the study is to reveal the features of the formation of professional training of vocational education specialists of the complex unity of pedagogical and engineering components. The author considers the theoretical foundations of the historical process of formation of the system of vocational education in Ukraine, analyzes the principles of formation and purpose of the system of vocational education, as well as highlights the activities of employees of vocational schools in certain historical stages. An attempt has been made to optimize the ways of reforming vocational education at the present stage of development. Vocational education is of great importance in the socio-economic structure of the country, because it affects the creation and development of skilled labor, which are the driving force for scientific and technological progress and improvement of the economic and social sector.
The needs of Ukraine’s entry into the world economic space, integration into the world cultural and educational environment necessitate in-depth and objective study of domestic experience of professional (vocational) education, its comparison with international experience, finding the best ways to introduce the best pedagogical achievements in Ukrainian education. practice, forecasting possible trends in the development of domestic and world systems of professional training.
Статья посвящена проблеме исследования исторических этапов становления и развития системы профессионального (профессионально-технической) образования в Украине, ведь резкие изменения государственных механизмов управления не всегда положительно влияли на ее развитие и функционирование. Цель исследования заключается в раскрытии и анализе особенностей профессиональной подготовки специалистов профессионального образования Украины, как составной системы советского профессионального образования, и в период ее независимости. Автор рассматривает теоретические аспекты исторического процесса становления системы профессионально-технического образования в Украине, а также исследует законодательную базу, которая регулировала основные стороны ее деятельности. Осуществленная попытка оптимизации этапов развития профессионального (профессионально-технической) образования в период независимости Украины.
На сегодняшний день проблемы становления системы профессионального (профессионально-технического) образования обусловлены экономической и политической нестабильностью в обществе, усилением разрыва между конституционными гарантиями получения доступного и бесплатного образования и его реальным государственным обеспечением; несбалансированностью потребностей личности в профессиональных образовательных услугах и общества в профессионально-квалификационной структуре подготовки рабочих кадров; недостаточным бюджетным финансированием, несовершенством основных направлений развития системы профессионального (профессионально-технического) образования. Потребности вхождения Украины в мировое экономическое пространство, интеграция в мировую культурно-образовательную среду обусловливают необходимость углубленного и объективного изучения отечественного опыта профессионального (профессионально-технического) образования, его сопоставление с международным опытом, поиск наиболее оптимальных путей введения лучших педагогических достижений в украинскую образовательную практику, прогнозирование возможных тенденций развития отечественной и мировой систем профессиональной подготовки специалистов.