За результатами проведеного дослідження визначені зміст та методологічні засади діяльності закладів вищої освіти України, щодо впровадження олімпійської освіти в освітній процес студентської молоді.
У дослідженні взяли участь 12 фахівців галузі фізична культура і спорт, серед яких представники, таких закладів вищої освіти, як Національний університет фізичного виховання і спорту, Львівський державний університет фізичної культури імені І. Боберського, Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту, Харківська державна академія фізичної культури. Так, найбільш ефективними формами впровадження олімпійської освіти в освітній процес, експертами (n=12, W=0,72) були визначені лекції, семінарські заняття (67 балів), проведення конкурсів, олімпіад та брейн-рингів з тематики олімпійської освіти та олімпійського спорту (59 балів) та проведення науково-практичних конференцій з тематики олімпійської освіти (50 балів). Також, експертами було визначено (n=12, W=0,71), що саме практичні методи (33 бали) є найбільш ефективними при інтеграції олімпійської освіти в освітній процес студентів, наступними були відзначені словесні та наочні методи.
The purpose of research was to determine effective forms and methods of integration of issues of Olympic education into the educational process of student youth in higher education institutions of Ukraine. Methods of research – synthesis and analysis of scientific and methodological literature, documentary sources, synthesis and generalization, surveys, method of expert evaluations. According to the results of the study, the content and methodological principles of higher education institutions of Ukraine on the introduction of Olympic education in the educational process of student youth are determined. The study involved 12 specialists in the field of physical culture and sports, including representatives of such higher education institutions, as National University of Ukraine on Physical Education and Sport, Lviv State University of Physical Culture, Prydniprovska State Academy of Physical Culture and Sports, Kharkiv State Academy of Physical Culture.
Thus, the most effective forms of implementing Olympic education in the educational process, experts (n=12, W = 0.72) identified lectures, seminars (67 points), competitions, Olympiads and brain-rings on the subject of Olympic education and Olympic sports (59 points) and holding scientific and practical conferences on Olympic education (50 points). Also, the experts determined (n=12, W = 0.71) that practical methods (33 points) are the most effective in integrating Olympic education into the educational process of students, the following were noted verbal and visual methods.