Зміни, що відбулись в українській освітній системі останнім часом, пов'язані з вимушеним переходом на дистанційне навчання, викликали гостру потребу та дали можливість аналізу результативності віддаленого навчання. Перехід на технології дистанційного навчання уже викликав несприятливі зміни функціонального стану студентів через низький руховий компонент та значне психічне напруження. Така ситуація вимагає вдосконалення раціональної організації рухової діяльності студентів при дистанційному навчанні. У зв’язку із двома складними факторами – довготривалою пандемією та повномасштабною війною, яка нині ведеться росією на території України, усі дисципліни, які читаються кафедрою фізичної культури, проводяться в дистанційному форматі. У статті проаналізовано особливості фізичного виховання студентів в умовах дистанційного навчання. Виявлено тенденцію зниження рухової активності студентів. Запропоновано способи та методи залучення студентської молоді до занять фізичними вправами в умовах дистанційного навчання. Визначено роль, місце та можливості дистанційного навчання з фізичного виховання для студентів і викладачів. Встановлено, що оптимальний вид фізичної активності у домашніх умовах – заняття різними видами фітнесу, які передбачають виконання загальнорозвиваючих вправ.
The recent changes in the Ukrainian education system related to the forced transition to distance learning have caused an urgent need and provided an opportunity to analyze the effectiveness of distance learning. The transition of students to distance learning technology has already caused adverse changes in the functional state of students due to low motor component and significant mental stress. This situation requires improving the rational organization of motor activity of students in distance learning. Due to two complex factors - the long pandemic and the full-scale war currently being waged by Russia in Ukraine, all disciplines taught by the Department of Physical Culture (both lectures ("Physical Culture and Sports") and practical (elective physical culture)) are held in a remote format. The article analyzes the features of physical education of students in distance learning. There is a tendency to reduce the motor activity of students, as most of the time students spend on gadgets. The ways and methods of involving student youth in physical exercises in the conditions of distance learning are offered. The role, place and opportunities of distance learning in physical education for students and teachers are determined. It is established that the optimal type of physical activity at home - various types of fitness, which involve performing general developmental exercises that do not require special inventory and equipment, can be performed in a limited space, allow individual dosing. In addition, such classes are attractive to young people.