Порушено надзвичайно важливої ваги проблемне питання матеріального стимулювання публікаційної активності науково-дослідної роботи викладачів, пов’язане із сприянням підвищенню рівня якості надання освітніх послуг у сфері вищої освіти і, як наслідок, з розвитком української науки. Наголошується, що невикористання потенційної інтелектуальної складової освітнього процесу, якою є наука, недостатньо уважне відношення до форм і методів стимулювання науково-дослідної роботи й публікаційної активності викладачів вищих навчальних закладів заперечує інноваційну модель розвитку країни. Сформульовано практичні про позиції щодо підвищення якості навчального процесу шляхом матеріального заохочення викладачів до використання свого наукового потенціалу. Запропоновано підхід до матеріальної оцінки наукової діяльності й публікаційної активності викладачів, який полягає у необхідності вирішення питань додаткового стимулювання інтелектуальної праці, що дозволить подолати нігілістичне ставлення викладачів і студентів до науки й сприятиме високому рівню наукових досягнень.
An extremely important problematic issue of material stimulation of the publication activity
of the research work of teachers was raised, connected with the assistance in raising the level of quality of providing educational services in higher education and, as a consequence, with the development of Ukrainian science. It is emphasized that underutilization of the potential intellectual component of the educational process, which is science, as well as insufficient attention to the forms and methods of stimulating research work and the publication activity of teachers of higher educational institutions, contradicts the innovative model of the country’s development. Practical proposals for improving the quality of the educational process are formulated through the material encouragement of teachers to use their scientific potential. An approach is proposed to the material assessment of scientific activity and the publication activity of teachers, which consists in the need to address issues of additional stimulation of intellectual labor that will overcome the nihilistic attitude of teachers and students towards science and will contribute to a high level of scientific achievements.