Проаналізовано зародження і розвиток інженерної педагогіки в Україні і в зарубіжних країнах. Обговорюється видатна роль засновника IGIP професора Адольфа Мелецінека у процесах формування міжнародної наукової школи з інженерної педагогіки і створення умов для професійно-педагогічної та психологічної підготовки викладачів технічних дисциплін як фактору підготовки конкурентоспроможних інженерів. Висвітлено сутність, зміст і структуру професійної підготовки майбутніх інженерів із метою формування фахових компетенцій. Розкрито особливості пізнавально-практичної діяльності майбутніх фахівців нафтогазової галузі. Визначено складові та умови підвищення ефективності формування професійної компетентності інженера та його готовності. Показана важливість використання інженерної педагогіки у вітчизняних закладах вищої технічної освіти. Основні світові тренди розвитку інженерної освіти сьогодні полягають у реалізації таких принципів: міждисциплінарність; інформаційна відкритість; мобільність і варіативність; інтернаціоналізація; мережева взаємодія; дистанційна освіта; інтеграція науки, виробництва і суспільства; освіти упродовж всього життя. Наголосимо, що інженерна освіта має бути прогностично-випереджальною стосовно динамічно змінних техніки і технологій; інтерактивною, що дозволяє студентам і викладачам у процесі навчання набувати професійні компетенції самостійного пошуку, отримання і застосування нових знань; інтегративним, побудованим на принципах мережевої взаємодії, інтеграції різних напрямів науки і техніки і потенціалів усіх учасників освітнього процесу. Доведено, що інженерна педагогіка є субдисципліною педагогічної науки і теоретичною основою підготовки фахівців для нафтогазової галузі. Дослідження підтвердило, що інженерна педагогіка в нафтогазовій галузі сприяє розвитку міжнародної співпраці та міжкультурної взаємодії.
Проанализировано зарождение и развитие инженерной педагогики в Украине и в зарубежных странах. Обсуждается выдающаяся роль основателя IGIP профессора Адольфа Мелецинека в процессах формирования международной научной школы из инженерной педагогики и создания условий для профессионально-педагогической и психологической подготовки преподавателей технических дисциплин как фактора подготовки конкурентоспособных инженеров. Отражена сущность, содержание и структура профессиональной подготовки будущих инженеров с целью формирования профессиональных компетенций. Раскрыты особенности познавательно-практической деятельности будущих специалистов нефтегазовой отрасли. Определены составляющие и условия повышения эффективности формирования профессиональной компетентности инженера и его готовности. Показанная важность использования инженерной педагогики в отечественных заведениях высшего технического образования. Основные мировые тренды развития инженерного образования сегодня заключаются в реализации таких принципов: междисциплинарность; информационная открытость; мобильность и вариативность; интернационализация; сетевое взаимодействие; дистанционное образование; интеграция науки, производства и общества; образования на протяжении всей жизни. Отметим, что инженерное образование должно быть прогностично-передовым относительно динамически меняющихся техники и технологий; интерактивной, что позволяет студентам и преподавателям в процессе учебы приобретать профессиональные компетенции самостоятельного поиска, получения и применения новых знаний; интегративним, построенным на принципах сетевого взаимодействия, интеграции разных направлений науки и техники и потенциалов всех участников образовательного процесса. Доказано, что инженерная педагогика является субдисциплиной педагогической науки и теоретической основой подготовки специалистов для нефтегазовой отрасли. Исследование подтвердило, что инженерная педагогика в нефтегазовой отрасли способствует развитию международного сотрудничества и межкультурного взаимодействия.
The origin and development of engineering pedagogics in Ukraine and in the foreign countries are analyzed. The principal role of professor Adolf Melezinek in the creation of the International society for the engineering pedagogics (IGIP) is discussed. He is the founder of this society, and it is due to his efforts the prerequisites for the professional and pedagogical training of technical disciplines lecturers’ were created. Thus engineering pedagogics has gained the scientific fundamentals, and that makes it an important factor for the training of competitive engineers. The article outlines the actual issues (tendencies and prospects) in engineering education and engineering pedagogics. The essence, content and structure of future engineers professional training with the aim of formation professional competences were highlighted in this article. The features of cognitive and practical activities of future experts in petroleum industry are presented. The constituents and conditions for increase of the efficiency of forming the professional competence of an engineer and his willingness are defined. The significance of engineering pedagogics in Ukrainian higher technical educational institutions. Main international trends in the development of petroleum engineering education lie in the realization of the following principles: interdisciplinarity; informational openness; mobility and variability; internationalization; network cooperation; distance learning; integration of science, industry and society; life-long learning. At the same time, engineering education should be forward-looking and advanced with regard to the dynamically changing engineering and technology; interactive – allowing students and teaching staff to acquire professional competences of independent exploration, receiving and application of new knowledge within the educational process; integrative – based on the principles of network cooperation, the integration between different fields of science and technology, and the potential of all the educational process stakeholders.It is proved that engineering pedagogics is both a a subdiscipline of pedagogical science and a theoretical basis for professional training experts in the petroleum industry. The study has confirmed that engineering pedagogics in the petroleum industry boosts the development of international collaboration and intercultural cooperation.