Статтю присвячено питанню впливу науково-дослідницького середовища на формування у майбутніх учителів початкових класів готовності до самоосвіти. Проаналізовано погляди науковців на феномен середовища у системі професійної підготовки. Встановлено, що для ефективного формування у студентів самоосвітньої компетенції необхідна реалізація певних педагогічних умов, а саме: створення науково-дослідницького середовища у ЗВО; дослідницько-пошуковий характер навчання; мотивація навчально-дослідної самоосвітньої діяльності; професіоналізація цінностей самоосвіти; моніторинг самоосвітньої діяльності. Обґрунтовано доцільність формування готовності майбутніх учителів початкової школи до самоосвіти шляхом занурення в умови, максимально наближені до творчої, дослідницької діяльності педагога. Створення науково-дослідницького середовища забезпечується залученням студентів до науково-дослідної роботи з перших днів навчання шляхом підбору методів та форм навчання, відповідно до індивідуальних потреб та можливостей. Створення науково-дослідницького середовища забезпечує дієвість означених автором педагогічних умов та ефективність процесу формування готовності майбутніх учителів початкової школи до самоосвіти.
Статья посвящена вопросу влияния научно-исследовательского среды учебного учреждения на формирование у будущих учителей начальных классов готовности к самообразованию. Проанализированы взгляды ученых на роль феномена среды в системе профессиональной подготовки. Установлено, что для эффективного формирования у студентов самообразовательной компетенции необходима реализация определенных педагогических условий, а именно: создание в учебном заведении научно-исследовательской среды; исследовательски-поисковый характер обучения; мотивация учебно-исследовательской и самообразовательной деятельности; профессионализация ценностей самообразования; мониторинг самообразовательной деятельности. Обоснована целесообразность формирования готовности будущих учителей начальной школы к самообразованию путем погружения в условия, максимально приближенные к творческой, исследовательской деятельности педагога. Создание научно-исследовательского среды обеспечивается привлечением студентов к научно-исследовательской работе с первых дней пребывания в учебном заведении путем подбора методов и форм обучения, в соответствии с индивидуальными потребностями и возможностями. Создание научно-исследовательского среды обеспечивает действенность указанных автором педагогических условий и эффективность процесса формирования готовности будущих учителей начальной школы к самообразованию.
The article is devoted to the influence of the research environment on the formation of future teachers’ readiness for self-education in the future teachers. The views of scientists on the phenomenon of the environment in the vocational training system are analyzed. It is established that realization of certain pedagogical conditions is necessary for the effective formation of students’ self-educational competence, such as: creation of a research environment in HEIS; research and search character of training; motivation of educational self-educational activity; professionalization of values of self-education; monitoring of self-educational activity. The expediency of formation of future primary school teachers’ readiness for self-education by immersion in conditions that are as close as possible to the teacher’s creative and research activity is substantiated. The creation of a research environment is ensured by involving students in research work from the first days of study by selecting methods and forms of study according to individual needs and opportunities. Creating a research environment ensures the effectiveness of the author’s pedagogical conditions and the effectiveness of the process of forming the readiness of future primary school teachers to self-education.