ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Лобачук, І. М. | |
dc.date.accessioned | 2022-06-27T08:49:51Z | |
dc.date.available | 2022-06-27T08:49:51Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Лобачук, І. М. Застосування креативних методів навчання з метою активізації пізнавальної діяльності студентів в процесі вивчення іноземної мови / І. М. Лобачук // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей] / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. – Випуск СXLVІІ (147). – С. 120-127. – DOI: https://doi.org/10.31392/NZ-npu-147.2020.15 | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/37399 | |
dc.description.abstract | В статті розкрито суть креативних методів навчання, які забезпечують активізацію пізнавальної діяльності студентів. Доведено, що наступні методи: дискусійний метод; метод рольових ігор; метод проектів; використання мультимедійних технологій пов’язані між собою тим, що їх форми і зміст дозволяють формувати, поряд із комунікативною компетенцією, окремі комунікативні та інтелектуальні вміння, які в сукупності складають уміння критичного мислення. Доведено, що дані методи формують культуру творчого оперативного мислення, створюють умови для використання особистого досвіду й отриманих раніше знань для засвоєння нових, дають можливість закцентувати учнів на самостійну роботу, дозволяють змінити та збагатити зміст уроку. Визначено, що сьогодні навчальний заклад повинен прищеплювати інтерес до отримання знань, формувати прагнення студентів навчатися протягом усього життя, усіма сучасними засобами та методами розвивати комунікативні навички, вчити студентів ставити проблеми та вирішувати їх самостійно й у команді. Викладачі, в свою чергу, мають виконувати головну мету профільного навчання – забезпечення умов для якісної освіти студентів у відповідності з їхніми індивідуальними нахилами, можливостями, здібностями і потребами, забезпечення професійної орієнтації студентів на майбутню діяльність. Встановлено, що необхідно більше уваги приділяти залученню учнів до різних форм і методів навчальної діяльності на занятті та позааудиторний час, використання на уроках наочності, елементів інноваційних технологій, залучення здібних студeнтів до науково-дослідницької діяльності, оскільки це розширює їх пізнавально-творчі комунікативні можливості. Постійна робота мислення веде до розвитку самостійності того, хто навчається, внаслідок чого відбувається плідна робота над виявленням особистих здібностей, нахилів, способів вирішення навчальних завдань, а також до розвитку комунікативної компетенції учнів. | uk |
dc.description.abstract | В статье раскрыта суть креативных методов обучения, обеспечивающих активизацию познавательной деятельности студентов. Доказано, что следующие методы: дискуссионный метод, метод ролевых игр; метод проектов; использование мультимедийных технологий связаны между собой тем, что их формы и содержание позволяют формировать вместе с коммуникативной компетенцией, отдельные коммуникативные и интеллектуальные умения, которые в совокупности составляют умение критического мышления. Доказано, что данные методы формируют культуру творческого оперативного мышления, создают условия для использования личного опыта и полученных ранее знаний для усвоения новых, дают возможность акцентировать учеников на самостоятельную работу, позволяют изменить и обогатить содержание урока. Определено, что сегодня учебное заведение должно прививать интерес к получению знаний, формировать стремление студентов учиться в течение всей жизни, всеми современными средствами и методами развивать коммуникативные навыки, учить студентов ставить проблемы и решать их самостоятельно и в команде. Преподаватели, в свою очередь, должны выполнять главную цель профильного обучения – обеспечение условий для качественного образования студентов в соответствии с их индивидуальными склонностями, возможностями, способностями и потребностями, обеспечение профессиональной ориентации студентов на будущую деятельность. Установлено, что необходимо больше внимания уделять привлечению учащихся к различным формам и методам учебной деятельности на занятии и внеаудиторное время, использование на уроках наглядности, элементов инновационных технологий, привлечения способных студeнтами к научно-исследовательской деятельности, поскольку это расширяет их познавательно-творческие коммуникативные возможности. Постоянная работа мышления ведет к развитию самостоятельности обучающегося, в результате чего происходит плодотворная работа над выявлением личных способностей, склонностей, способов решения учебных задач, а также к развитию коммуникативной компетенции учащихся. | uk |
dc.description.abstract | The article reveals the essence of creative teaching methods that provide activation of students’ cognitive activity. It is proved that the following methods: discussion method; role-playing method; method of projects; the use of multimedia technologies are related to the fact that their forms and content allow them to form, along with communicative competence, individual communication and intellectual skills, which in the aggregate constitute critical thinking skills. It is proved that these methods form a culture of creative operative thinking, create conditions for use of personal experience and previously acquired knowledge for mastering new ones, enable students to focus on independent work, allow to change and enrich the content of the lesson. It is determined that today an educational institution should instill interest in acquiring knowledge, form students’ aspirations for lifelong learning, by all modern means and methods to develop communication skills, teach students to determine problems and solve them independently and in a team. The central issue of the work is the demonstration of methods of activating the cognitive activity of students, which are aimed at forming students’ communicative competence, the development of the ability to communicate freely in different situations, formulate and defend their own opinion, discuss, evaluate life phenomena, and express their own attitude to the given probles . Due to their well-selected tasks, students have more opportunities for research, which involves the autonomy and development of the creative thinking and intellectual and creative abilities of students. It is determined that the main purpose of English language teaching is the formation of students’ communicative competence, which means mastering the language as a means of intercultural communication, developing the ability to use foreign language as a tool in the dialogue of cultures and civilizations of the modern world, as well as the use of interactive methods as an example of modern teaching method. Teachers, in turn, should fulfill the main purpose of profile education - to provide conditions for quality education of students in accordance with their individual inclinations, opportunities, abilities and needs, to provide students with professional orientation for future activities. It was found that more attention should be paid to involving students in different forms and methods of teaching activities in class and extra-classroom time, use of visual lessons, elements of innovative technologies, attracting capable students to research activities, as this increases their cognitive and creative abilities. Continuous work of thinking leads to the development of independence of the learner, resulting in fruitful work on the identification of personal abilities, inclinations, ways of solving learning problems, as well as the development of communicative competence of students. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова | uk |
dc.subject | методи навчання | uk |
dc.subject | дискусійний метод | uk |
dc.subject | метод рольових ігор | uk |
dc.subject | метод проектів | uk |
dc.subject | мультимедійні технології | uk |
dc.subject | іноземна мова | uk |
dc.subject | методы обучения | uk |
dc.subject | дискуссионный метод | uk |
dc.subject | метод ролевых игр | uk |
dc.subject | метод проектов | uk |
dc.subject | мультимедийные технологии | uk |
dc.subject | иностранный язык | uk |
dc.subject | teaching methods | uk |
dc.subject | discussion method | uk |
dc.subject | role-playing method | uk |
dc.subject | project method | uk |
dc.subject | multimedia technologies | uk |
dc.subject | a foreign language | uk |
dc.title | Застосування креативних методів навчання з метою активізації пізнавальної діяльності студентів в процесі вивчення іноземної мови | uk |
dc.title.alternative | Применение креативных методов обучения с целью активизации познавательной деятельности студентов в процессе изучения иностранного языка | uk |
dc.title.alternative | Application of creative teaching methods with the purpose of activating the students’ cognitive activity in the process of foreign language learning | uk |
dc.type | Article | uk |