У статті розглядаються питання формування готовності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій до використання цифрових освітніх технологій. Проаналізований досвід вітчизняних і зарубіжних дослідників щодо формування готовності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій та її впливу на якість освіти. В статті наголошується, що фахівці які випускаються сьогодні ЗВО, як правило, не готові до професійної діяльності в умовах сучасного інформаційного середовища. Це виражається не стільки в нестачі теоретичних знань і умінь визначати і реалізовувати оптимальні підходи до вирішення професійних завдань, скільки в поганому розумінні можливостей і особливостей використання в професійній діяльності сучасних інформаційних технологій. В статті наголошується, що в умовах інтенсивного розвитку комп’ютерних технологій особливо гостро проявилися проблеми підготовки майбутніх фахівців комп’ютерних технологій, які на високому рівні володіють цифровими освітніми технологіями. В статті доведено, що готовність до педагогічної діяльності не можна зводити лише до забезпечення певного настрою особистості працювати в обраній сфері діяльності або до виховання окремих якостей і властивостей, до простої їх суми. Готовність до педагогічної діяльності передбачає формування таких необхідних установок, професіоналізму, властивостей і якостей особистості, які забезпечують можливість майбутньому фахівцю свідомо і сумлінно, зі знанням справи і творчо виконувати свої професійні функції та обов’язки. Визначальним фактором готовності майбутнього вчителя до професійної (педагогічної) діяльності є особливості цієї діяльності і умови її протікання.. Аналіз професійної освіти в Україні і європейських країнах говорить про те, що цифрові освітні технології є основною провідною з базових складових підготовки майбутніх фахівців комп’ютерних технологій.
The article discusses the formation of the readiness of future computer technology specialists to use digital educational technologies. The experience of domestic and foreign researchers on the formation of the readiness of future computer technology specialists and its impact on the quality of education is analyzed. The article notes that graduates of higher educational institutions today, as a rule, are not ready for professional activities in the modern information environment. This is expressed not so much in a lack of theoretical knowledge and skills to determine and implement optimal approaches to solving professional problems, but in a lack of opportunities and features of using modern information technologies in professional activities. The article notes that it is necessary to intensify theoretical research related to the search for conditions that ensure the effective formation of the future specialist’s readiness for the use of digital educational technologies in professional activities. The article notes that in the conditions of intensive development of computer technologies the problem of training future specialists of computer technologies appeared particularly severe, which possess a high level of digital educational technologies. It is proved in the article that the readiness for pedagogical activity cannot be reduced only to ensuring a certain mood of the person to work in the chosen field of activity or to the upbringing of individual qualities and properties, to their simple sum. Readiness for pedagogical activity involves the formation of such necessary attitudes, professionalism, properties and qualities of a person that provide an opportunity for a future specialist to consciously and conscientiously, knowledgeably and creatively perform their professional functions and duties. The determining factor in the future teachers readiness for professional (pedagogical) activity is the features of this activity and the conditions for its course. An analysis of vocational education in Ukraine and European countries suggests that digital educational technology is one of the leading basic components of the training of future computer technology specialists.