Результати проведеного педагогічного дослідження розкривають одну з найбільш актуальних у сучасній вищій школі України проблем, яка стосується професійної підготовки фахівців сфери туризму, конкурентоздатних як на вітчизняному, так і на ще більш вимогливому світовому ринку праці. Мета нашого дослідження полягала в аналізі аспектів професійної, комунікативної та загальнокультурної компетентностей фахівців сфери туризму у процесі міжкультурної взаємодії.
Як наслідок, на основі вивчення й аналізу наукової літератури нами було: установлено, що загальнокультурна компетентність фахівця сфери туризму є важливим компонентом гуманітарної культури майбутнього фахівця сфери туризму; схарактеризовано трьох-компонентну структуру загальнокультурної компетентності, яка складається із когнітивного, ціннісно-орієнтаційного та комунікативно-діяльнісного компонентів.
У ході дослідження було представлено термінологічний апарат професійної компетентності. Так, поняття “загальна компетентність фахівців сфери туризму” – це здатність особистості до аналізу, синтезу, загальні знання, здатність до самостійного навчання, співпраці й комунікації, цілеспрямованість, лідерські риси, організованість і здатність до планування. Поряд із загальною компетентністю будь-якого фахівця, нами була виокремлена “компетентність професійна”, яка поєднує особливості, необхідні певні знання, досвід, особистісні якості притаманні певному виду діяльності. А також було визначено, що “професійно-комунікативна компетентність фахівців туристської індустрії” вимагає наявність комунікативно – важливих знань, умінь і певних якостей особистості.
Ми дійшли висновку, що одним із важливих завдань сьогодення є підготовка фахівців нового профілю з різнобічними та глибокими професійними знаннями і вміннями, здатних до постійного саморозвитку для здійснення продуктивного професійного спілкування у міжкультурному просторі.
Результаты проведенного педагогического исследования раскрывают одну из наиболее актуальных в современной высшей школе Украины проблем, которая касается профессиональной подготовки специалистов сферы туризма, конкурентоспособных как на отечественном, так и на еще более требовательному мировом рынке труда. Цель нашего исследования заключалась в анализе аспектов профессиональной, коммуникативной и общекультурной компетентности специалистов сферы туризма в процессе межкультурного взаимодействия.
Как следствие, на основе изучения и анализа научной литературы нами было: установлено, что общекультурное компетентность специалиста сферы туризма является важным компонентом гуманитарной культуры будущего специалиста сферы туризма; охарактеризовано трех-компонентную структуру общекультурной компетентности, которая состоит из когнитивного, ценностно-ориентационного и коммуникативно-деятельностного компонентов.
В ходе исследования был представлен терминологический аппарат професссиональной компетентности. Так, понятие “общая компетентность специалистов сферы туризма” - это способность личности к анализу, синтезу, общие знания, способность к самостоятельному обучению, сотрудничеству и коммуникации, целеустремленность, лидерские качества, организованность и способность к планированию. Наряду с общей компетентностью любого специалиста, нами была выделена “компетентность профессиональная”, которая сочетает особенности, необходимые определенные знания, опыт, личностные качества присущие определенному виду деятельности. А также было определено, что “профессионально-коммуникативная компетентность специалистов туристской индустрии” требует наличия коммуникативно – важных знаний, умений и определенных качеств личности.
Мы пришли к выводу, что одной из важных задач сегодня является подготовка специалистов нового профиля с разносторонними и глубокими профессиональными знаниями и умениями, способных к постоянному саморазвитию для осуществления продуктивного профессионального общения в межкультурном пространстве.
The results of the conducted pedagogical research reveal one of the most urgent problems in the modern higher education institution of Ukraine, which concerns the professional training of tourism professionals, who are intended to be competitive both in the domestic and even more demanding world labor market. The purpose of our research was to analyze aspects of professional, communicative and cultural competences of tourism professionals in the process of intercultural interaction.
As a result, on the grounds of the scientific literature study and analysis, we have: established that the cultural competence of a tourism specialist is an important component of their humanitarian culture; characterized a three-component structure of general cultural competence, consisting of cognitive, value-oriented and communicative-activity components.
During the study, a terminological apparatus of professional competence was presented. Thus, the concept of "overall competence of tourism professionals" is the ability of the individual to analyze, synthesize, general knowledge, the ability to self-study, collaboration and communication, purposefulness, leadership, organization and planning ability. Along with the general competence of any specialist, we have singled out "professional competence", which combines the features, required certain knowledge, experience, personal qualities inherent in a certain type of activity. It was also determined that the "professional and communicative competence of professionals in the tourism industry" requires the presence of communicatively important knowledge, skills and certain qualities of the specialist.
We have come to the conclusion that one of the important tasks of today is to prepare specialists in a new profile with diverse and deep professional knowledge and skills, who are also capable of continuous self-development aimed at productive professional communication in the intercultural environment.