Висвітлено особливості моделювання тренувально-змагального процесу спортсменів та причини конфлікту інтересів між її учасниками на різних етапах підготовки та змагальної діяльності. Моделювання слід проводити з урахуванням певних закономірностей становлення спортивної форми, результативності участі у
змаганнях, індивідуальних особливостей спортсменів, об’єктивних та суб’єктивних умов, у яких проходить тренувальний процес та змагальна діяльність. Виділено основні об’єктивні та суб’єктивні причини виникнення конфлікту інтересів на різних етапах підготовки та змагальної діяльності через призму основних дидактичних
принципів навчання. Висновки: Організація та ефективне управління процесом підготовки спортсменів передбачає розробку та реалізацію різних моделей. Особливості методики моделювання процесу підготовки спортсменів
полягають в індивідуалізації тренувального процесу та складанні прогнозної моделі реалізації рівня їх підготовленості. Підставами для протиріч та виникнення конфліктів може бути об’єктивні і суб’єктивні причини, а також змішані, об’єктивно-суб’єктивні причини.
The features of modeling the training-competitive process of athletes and the reasons for the conflict of interest between its participants at various stages of training and competitive activity are highlighted. Modeling should be carried out taking into account certain regularities in the formation of a sports form, the effectiveness of participation in competitions, the individual characteristics of athletes, objective and subjective conditions in which the training process and competitive activity take place. The effectiveness of the preparation process lies in the correspondence of the content of practical modeling to the conditions and features of competitive activity. The main objective and subjective reasons for the emergence of a conflict of interest at various stages of training and competitive activity are identified through the prism of the main didactic principles of education.
Conclusions: The organization and effective management of the process of training athletes provides for the development and implementation of various models. The initial data for modeling competitive activity are the results of athletes' performances in
previous competitions, taking into account performance stability indicators, and not just the best result achieved in one competition. The features of the methodology for modeling the process of training athletes are in the individualization of the training process and the compilation of a predictive model for the implementation of their level of preparedness. Failure to respect the formal and informal relationship between the coach and the athlete leads to a conflict of interest. The grounds for contradictions and the emergence of conflicts can be both objective and subjective reasons, as well as mixed, objective-subjective reasons.