У статті розглянуто вплив рівня розвитку здатності до довільного розслаблення м’язів на фізичний стан людини. Досліджено показники розвитку довільного розслаблення м’язів у слабозорих учнів основної школи, що визначалися за результатами тесту, заснованого на візуальній оцінці якості виконання учнем розслаблених, хльостоподібних махів ногами. Надано порівняльний аналіз досліджуваних показників у зазначеного контингенту в залежності від статі та віку. Розглянуто вікову динаміку показників розвитку здатності до довільного розслаблення м’язів у хлопців і дівчат 10–16 років за гендерною ознакою.
Установлено, що найкращі показники довільного розслаблення м’язів виявлено в учнів 7-го та в учениць 5- го класів. Зазначимо, що у дівчат результати виконання хльостоподібних махів ногами, здебільшого, кращі, ніж у хлопців. У динаміці показників розвитку здатності до довільного розслаблення м’язів у слабозорих школярів середніх класів з віком спостерігаються хвилеподібні їх зміни.
The article considers the influence of the level of development of the ability to arbitrary muscle relaxation on a person's physical condition. The indicators of the development of voluntary muscle relaxation have been studied in visually impaired pupils of the basic school, which were determined by the test results, based on a visual assessment of the quality of the student's performance of relaxed, whip-shaped waves legs. A comparative analysis of the studied indicators in the specified contingent depending on sex and age is given. The age dynamics of indicators of development of the ability to arbitrarily relax muscles in boys and girls aged 10-16 by gender is considered. The study was conducted on the basis of the municipal institution «Kharkiv special boarding school I–III degrees № 12» Kharkiv Regional Council for children with visual impairments, which involved pupils of 5–10 grades with visual analyzer disorders, aged 10–16 years. From the principal, pediatrician, ophthalmologist and parents of the pupils permission was obtained to conduct the study. To achieve the goal of the study, the following methods were used: theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature, pedagogical testing and statistical methods of processing results.
It was found, that the best indicators of voluntary muscle relaxation were found in schoolboys of 7th and in schoolgirls of 5th grades. Note, that the girls the results of implementation of whip-shaped waves legs , for the most part, better than the boys. In the dynamics of indicators of the development of the ability to arbitrarily relax muscles in visually impaired middle school students with age, there are wave-like changes.