У статті встановлено вплив експериментальної методики на рівень прояву рухових якостей юних акробатів 6-7 років. Представлено експериментальну програму тренувань юних акробатів 6-7 років. Встановлено, що за час річного макроцикла впровадження експериментальної методики, яка передбачала визначення рухових якостей та їх рівень, що необхідний для засвоєння базових елементів початкової підготовки юних акробатів та розробку і впровадження методики їх розвитку до необхідного рівня достовірно підвищилися показники тестування рухових якостей в: згинанні і розгинанні рук в упорі лежачи; згинанні і розгинанні ніг, утриманні кута у висі спиною до гімнастичної стійки; стрибку у довжину з місця поштовхом обох ніг; нахилі уперед сидячи на підлозі ноги нарізно; максимальному нахилі тулуба вперед; присіданні до паралельного положення стегна до полу; згинанні ніг у колінних суглобах лежачи на спині; підніманні ніг, сидячи на лавці.
The influence of experimental methods on the level of manifestation of motor qualities of young acrobats 6-7 years old is established in the article. An experimental training program for young acrobats aged 6-7 is presented. The total number of trainings was 59-67 classes at the following stages: introductory (extraction) - 5-7 classes, control - 2; preparatory - 20-22; control - 2; corrective - 2; molding - 6-8. The content of the weekly microcycle at the first preparatory stage: Monday - the development of agility and speed with the use of a variety of relays with a change of motor actions, with and without objects; on Wednesday - strength and flexibility with the use of exercises on a gymnastic stand, bending the arms at rest lying in different positions, bridges, swinging movements of arms and legs; on Friday - the use of basic special exercises: swallow, stand on your shoulders, roll forward with a squat, wheel (turn sideways), bridges with fixing the main provisions of their performance. At the second preparatory stage one more training is added and consists of: on Monday - complex development of motor qualities, mainly speed in dexterity during performance of basic acrobatic exercises; on Wednesday - comprehensive development of motor skills, mainly strength and flexibility in the process of performing basic acrobatic exercises; on Friday - comprehensive development of motor skills, mainly special endurance during basic acrobatic exercises; on Saturday - the formation of a comprehensive implementation of basic exercises in different sequences. It is established that during the annual macrocycle the introduction of experimental techniques, which provided for the definition of motor skills and their level required for mastering the basic elements of initial training of young acrobats and development and implementation of methods for their development to the required level. stretching the arms while lying down; bending and unbending the legs, keeping the angle hanging back to the gym; long jump from a place by a push of both legs; lean forward sitting on the floor legs apart; maximum torso tilt forward; squats to a parallel position of the thigh to the floor; bending the legs at the knees while lying on your back; lifting legs sitting on a bench. At the same time, the test results of young acrobats of the control group during the study underwent fewer positive changes, significantly improving the results in bending and unbending the legs, keeping the angle hanging back to the gym and the maximum torso tilt forward.