У статті розкрито методологічні основи формування професійної мобільності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту під час проходження практики. Встановлено, що в умовах ринку праці професійна освіта сприятиме становленню конкурентоспроможної особистості тільки у випадку формування у неї професійної мобільності. Для виявлення основних недоліків професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту у закладах вищої освіти та проблем формування їхньої професійної мобільності проведено анкетування та опитування тренерів-викладачів з виду спорту різних кваліфікаційних категорій ДЮСШ м. Хмельницького та Хмельницької обласної ШВСМ. З’ясовано, що важливою умовою формування означеної якості у здобувачів вищої освіти є включення студента у практичну діяльність. У статті схарактеризовано види практики, організаційні умови та чинники, що сприяють формуванню у здобувачів вищої освіти позитивної мотивації до оволодіння професійною мобільністю. Встановлено, що під час практики можливо сформувати таку інтегративну якість особистості, як професійна мобільність, що дозволяє майбутньому фахівцю фізичної культури і спорту швидко та якісно опановувати суміжні види професійної діяльності та передбачає готовність до швидкої адаптації на сучасному ринку праці та зайнятості, що забезпечують конкурентоспроможність майбутнього фахівця.
The article reveals methodological basis of professional mobility formation of future specialists in physical culture and sport during their internship providing personal preparedness to effective adaptation to the demands of present-day labor market, professional activity and shifts within social and professional fields. The authors have revealed that under conditions of labor market, professional education promotes establishment of person’s competiveness only in case of formation of his/her professional mobility, topicality of which is primarily related to social demand. To reveal basic drawbacks of professional preparedness of future specialists in physical culture and sport in higher educational establishments and the issues of formation of their professional mobility, polling and questioning of coaches in kinds of sports in various categories qualifications in Children’s and Youth Sports Schools of Khmelnytskyi and Khmelnytskyi oblast school of higher sports mastery were done. The notion of “professional mobility of a specialist in physical culture and sport” has been revealed. It has been determined that engaging students in practical activity is an important condition for the formation of the aforementioned quality of students in higher educational establishments. This way students shift their position: from being the object of education to subject of self-realization. Types of internship have been outlined, organizational conditions and factors that promote students’ positive motivation to acquisition of professional mobility have been specified, namely: realization of ultimate aims of education, theoretical and practical value of the acquired knowledge; demonstration of future professional perspectives during internship; professional orientation of educational activity; tackling of problem situations occurring in the process of professional activity. It has been revealed that that in the course of internship, it is possible to form such integrative quality of a person as professional mobility, which allows future specialists in physical culture and sport to learn adjacent types of professional activity quickly and thoroughly and envisages preparedness to quick adaptation on present-day labor market and employment which provide competitiveness of future specialists.