The article is devoted to the problem of forming the professional culture of future veterinarians in the process of their professional
training in the system of higher education. The essence of professional culture of future veterinarians and its importance
for effective implementation of professional functions are substantiated. It is established that the formation of professional
culture of future veterinarians is the result of their professional training, which has a certain content, forms and methods
of educational activities. It is proved that the formation of professional culture of future veterinarians is a purposeful process
that involves the impact on the student's personality. This effect is carried out in an integrated way through the motivational,
cognitive, active sleep spheres of future veterinarians.
Training of future veterinarians is a component of professional education and is aimed at providing specialists with a certain
level of professional skills, the formation of their relevant professional qualities with a clear development of the general culture
of the individual. The task of agricultural educational institutions is that future veterinarians have mastered a specific amount
of knowledge needed to work in the chosen specialty, and understand the ways to further develop their professional activities, be
able to actively and effectively influence this process. In this aspect, we can talk about professional culture, i.e. the compliance
of behaviour, speech, listening, and speech in professional activities to generally accepted norms and principles, especially
moral, as well as the requirements for this profession.
The professional culture of a future veterinarian is not only the sum of professional knowledge, skills and abilities, but
also part of the general spiritual culture, which is manifested in professional competence, readiness to analyze and evaluate
professional problems, independent decision making, communication skills, self-development, continuous professional self-improvement.
Forming the professional culture of future veterinarians is a process of inseparable connection between teacher
and students on the basis of humanism, creativity and the search for new goals and objectives, the solution of which increases
the motivation of future professionals to reach new heights in their professional activities.
Стаття присвячена проблемі формування професійної культури майбутніх ветеринарів у процесі їхньої фахової
підготовки в системі вищої освіти. Обґрунтовано сутність професійної культури майбутніх ветеринарів і її значення
для ефективної реалізації професійних функцій. Встановлено, що сформованість професійної культури майбутніх
ветеринарів є результатом їхньої фахової підготовки, що має визначений зміст, форми і методи навчальної діяльності.
Доведено, що формування професійної культури майбутніх ветеринарів є цілеспрямованим процесом, що передбачає
вплив на особистість студента. Означений вплив здійснюється інтегровано через мотиваційну, когнітивну, діяльнісну
сфери майбутніх ветеринарів.
Підготовка майбутніх ветеринарів є складовою частиною професійної освіти і спрямована на забезпечення
фахівців певним рівнем професійної майстерності, формування у них відповідних професійних якостей з однозначним
розвитком загальної культури особистості. Завдання навчальних закладів аграрного профілю полягає в тому, щоб
майбутні ветеринари оволоділи конкретною сумою знань, необхідних для роботи за обраним фахом, та усвідомили
шляхи подальшого розвитку своєї професійної діяльності, вміли активно й ефективно впливати на цей процес. У цьому
аспекті можна говорити про професійну культуру, тобто про відповідність поведінки, говоріння, слухання, мови
у професійній діяльності загальноприйнятим нормам і принципам, насамперед моральним, а також вимогам, що
висуваються саме до цієї професії.
Професійна культура майбутнього ветеринара – це не лише сума професійних знань, умінь та навичок, а й частина
загальної духовної культури, яка проявляється у професійній компетентності, готовності до аналізу та оцінки
професійних проблем, прийняття самостійних рішень, комунікативної майстерності, саморозвитку, постійного
професійного самовдосконалення. Формування професійної культури майбутніх ветеринарів – це процес нерозривного
зв’язку викладача та студентів на основі гуманізму, творчості та пошуку нових цілей і завдань, вирішення яких
підвищує мотивацію майбутніх спеціалістів до досягнення нових вершин у професійній діяльності.