Можливість упровадження інклюзивної освіти, забезпечення адаптивності освітнього середовища і якості освіт-
нього процесу безпосередньо детермінуються підготовкою (формуванням готовності) майбутніх педагогів закладів
дошкільної освіти до роботи в нових умовах.
У статті проаналізовано дослідження українських та закордонних науковців, у центрі уваги яких знаходиться
особистість педагогів, які підготовлені до впровадження ідей інклюзивної освіти, до фізичного, емоційного, інтелек-
туального розвитку дітей з особливими освітніми потребами і здатні працювати в умовах інклюзивного освітнього
середовища.
Наведено тлумачення поняття готовності майбутніх вихователів до інклюзивного навчання як динамічної, інте-
гративної психолого-педагогічної підготовки, що проявляється в їхній здатності до індивідуального і диференційо-
ваного розвитку, мобілізації спеціальних знань, умінь та навичок реалізації інклюзивної освіти, активній професійній
позиції та сформованій потребі здійснювати професійну діяльність щодо повноцінного навчання і виховання дітей
відповідно до їхніх можливостей в умовах інклюзивного освітнього середовища. Окреслено низку проблемних питань та запропоновано шляхи їх вирішення. Зроблено висновок про те, що готов-
ність майбутніх вихователів до інклюзивного навчання дітей закладів дошкільної освіти буде сформована на вищо-
му рівні з урахуванням своєрідності та специфіки роботи в інклюзивному освітньому середовищі у процесі навчання
у закладі вищої освіти. Акцентовано увагу на необхідності дослідження інтегративних характеристик педагогів,
включаючи їх готовність до організації та здійснення дошкільної інклюзивної освіти, адекватної освітнім потребам
всіх категорій дітей, особливо з особливими освітніми потребами.
Подальші наукові пошуки можуть бути пов’язані з розробленням та проведенням різноманітних тренінгів, вор-
кшопів та інших заходів задля надання спеціалізованої комплексної пропедевтичної теоретичної і практичної допо-
моги фахівців із корекційної педагогіки, логопедії, спеціальної і педагогічної психології та інших вузькоспеціалізованих
фахівців, що забезпечить підготовку майбутніх вихователів, які орієнтуються в особливостях роботи в інклюзивному
освітньому середовищі, готові і здатні застосовувати індивідуальний і диференційований підхід до навчання дітей із
різними можливостями і враховувати цю різноманітність у педагогічному підході до кожної окремої дитини.
The possibility of introducing inclusive education, ensuring the adaptability of the educational environment and the quality
of the educational process, are directly determined by the training (formation of readiness) of future teachers of preschool education
to work in new conditions.
The article analyzes the research of Ukrainian and foreign scientists whose focus is on the personality of teachers who are
prepared to implement the ideas of inclusive education, physical, emotional, intellectual development of children with special
educational needs and able to work in an inclusive educational environment.
The interpretation of the concept of readiness of future educators for inclusive education as a dynamic, integrative psychological
pedagogical training, which is manifested in their ability to individual and differentiated development, mobilization
of special knowledge, skills and abilities to implement inclusive education, active professional position and the need for
professional activity, full-fledged education and upbringing of children in accordance with their capabilities in an inclusive
educational environment.
A number of problematic issues are outlined and ways to solve them are suggested. It is concluded that the readiness
of future educators for inclusive education of children in preschool education will be formed at the highest level, taking into
account the uniqueness and specifics of work in an inclusive educational environment in the process of learning in higher education.
Emphasis is placed on the need to study the integrative characteristics of teachers, including their readiness to organize
and implement inclusive preschool education, adequate to the educational needs of all categories of children, especially those
with special educational needs.
Further scientific research may be associated with the development and conduct of various trainings, workshops, etc. measures
to provide specialized comprehensive propaedeutic theoretical and practical assistance to specialists in correctional pedagogy,
speech therapy, special and pedagogical psychology, etc. highly specialized specialists who will provide training for
future educators who are oriented to work in an inclusive educational environment, ready and able to apply an individual
and differentiated approach to teaching children with different abilities and take into account this diversity in the pedagogical
approach to each child.