У статті розглядаються погляди науковців другої половини ХХ – початку ХХІ століття на предмет дидактики.
Актуальність дослідження визначається тим, що дидактика як теорія навчання й освіти відіграє важливу роль не
тільки в історії людства, а й у підготовці сучасного молодого покоління до якісного життя й конкурентоспромож-
ності у швидкозмінному світі, але питання про предмет дидактики й нині не є однозначним і остаточно вирішеним
педагогічною наукою. Мета статті – зібрати та проаналізувати визначення предмета дидактики, запропоновані
науковцями другої половини ХХ – початку ХХІ століття. Матеріалом для вивчення стали 32 визначення (викладені
28 вітчизняними вченими та науковцями із ближнього зарубіжжя) поняття «предмет дидактики», які були отримані
методом суцільної вибірки з підручників, навчальних посібників, довідників та наукових праць, присвячених темі дослі-
дження. Для досягнення поставленої мети використовувалися загальнотеоретичні методи, а саме: аналіз, синтез,
порівняння поглядів науковців, чиї трактування предмета дидактику було виявлено. Результати аналізу визначень
предмета дидактики, які було виявлено у спадщині науковців другої половини ХХ – початку ХХІ століття, показали,
що: 1) досліджені визначення є досить різноманітними і ємними за змістом; 2) у половині дефініцій підкреслюється
важливість професійності викладача для ефективного навчання; 3) визнається наявність об’єктивних наукових зако-
номірностей, що забезпечують результат навчання; 4) одностайно визнаючи теорію навчання предметом дидактики,
деякі науковці віддають першість відносинам під час навчального процесу; інші вчені наголошують на зв’язку теорії
навчання з освітою, яка формує єдність навчання, виховання та розвитку; ще одна група дослідників уважають тео-
рію навчання та теорію освіти рівнозначними.
The article considers the views of scholars of the second half of the XX – early XXI century on the subject of didactics.
The relevance of the study is determined by the fact that didactics as a theory of teaching and education plays an important role
not only in human history but also in preparing the modern young generation for quality life and competitiveness in a rapidly
changing world, but the question of the subject of didactics is still not unambiguous and finally resolved by pedagogical science.
The aim of the article is to collect and analyse the definitions of the subject of didactics, proposed by scientists of the second
half of the XX – early XXI century. The material for the study was 32 definitions (given by 28 domestic scientists and scholars
from the nearest countries) of the concept of “subject of didactics”, which were obtained by a solid sampling from textbooks,
manuals, reference books and scientific papers on the research topic. To achieve this goal general theoretical methods, such
as analysis, synthesis, comparison of views of scientists whose interpretation of the subject of didactics was found, were used.
The results of the analysis of definitions of didactics subject, which were found in the legacy of scientists of the second half
of the XX – early XXI century, showed that 1) the studied definitions are quite diverse and capacious in content; 2) half
of the definitions emphasizes the importance of the teacher’s professionalism for effective learning; 3) the existence of objective
scientific laws that ensure the outcome of training is recognized; 4) unanimously recognizing the theory of learning as a subject
of didactics, some scholars give priority to relationships during the educational process; other scholars emphasize the connection
between learning theory and education, which forms the unity of learning, education and development; another group
of researchers considers the theory of learning and the theory of education to be equivalent.