The article considers current issues related to the legal regulation in the communication system of music
recording. The most common ways of violating intellectual property rights in the field of music are described
in detail. Characteristic historical examples of infringement of intellectual property rights to musical works
and design of music album covers are given. The effectiveness of world practice in the field of copyright
protection for musical works is analyzed. There are effective ways to solve the problems of copyright
protection on the Internet. There are three types of intellectual property violations in the recording of popular
music – plagiarism, counterfeiting and bootlegging. The degree of public danger of everyone is determined.
Bootlegging is considered separately as a specific socio-information communications phenomenon. The
methodological basis of the study is concrete-historical and descriptive, as well as comparative, dialecticalsystemical,
structural-functional analysis. Historical-genetic and terminological methods were used
in the analysis of the origin of the concept of bootleg. The legal limits of unofficial releases in the sound
recording system are clarified. Thanks to the classification method, a typology of bootlegs is proposed.
Characteristic features of bootlegs, similarities and differences with other types of unofficial phonogram
production are revealed. The essence of the terms “the official bootleg” and “the unofficial bootleg” is
revealed. The information assessment of archive bootleg releases with recordings of rock music is provided.
One of the conclusions is that bootlegging is one of the specific types of music piracy, which has its own
communication features. The author concludes that the level of music sound flow to be regulated by legal
means in the context of global digitalization of information space is ineffective and this trend has an impact
on changes in communication formats in the music industry and recording business.
У статті розглянуто актуальні проблеми, що пов’язані з правовим регулюванням у комунікаційній
системі музичного звукозапису. Докладно описано найбільш поширені способи порушення інтелек-
туальних прав у музичній сфері. Наведено характерні історичні приклади порушення права інтелек-
туальної власності на музичні твори та оформлення обкладинки музичних фонодокументів. Про-
аналізовано ефективність світової практики у сфері захисту авторських прав на музичні твори.
Зазначено ефективні шляхи вирішення проблем охорони об’єктів авторських прав у мережі Інтер-
нет. Виділено три види порушень інтелектуальних прав у звукозапису популярної музики – плагіат,
контрафакт та бутлегерство. Визначено ступень суспільної небезпеки кожного. Окремо розгляда-
ється бутлегерство як специфічне соціально-інформаційне комунікативне явище. Методологічною
основою дослідження є конкретно-історичний та описовий методи, а також порівняльний, діалек-
тико-системний, структурно-функціональний аналіз. Під час аналізу походження поняття «бутлег»
застосовувався історико-генетичний і термінологічний методи. З’ясовано правові межі неофіційних
випусків у системі комунікацій звукозапису. Завдяки класифікаційному методу запропоновано типо-
логію бутлегів. Виявлено характерні ознаки бутлегів, визначено подібності та виявлено відмінності
від інших типів неофіційної фонограмної продукції. Розкрито сутність термінів «офіційний бут-
лег» і «неофіційний бутлег». Надається інформаційна оцінка архівних бутлег-релізів із записами рок-
музики. Один з висновків полягає у тому, що «бутлегерство» є одним зі специфічних видів «музично-
го піратства», якому властиві специфічні комунікаційні особливості. Автор доходить висновку, що
рівень музичного аудіопотоку вже неефективно регулювати за допомогою виключно правових засобів
в умовах глобальної цифровізації інформаційного простору, і цей тренд накладає відбиток на зміни
форматів комунікації в музичній індустрії та звукозаписувальному бізнесі.